Prøv avisen
Bog

Museumsguide med personlighed

Ny Carlsberg Glyptotek er et af de 70 museer, der guides til i bogen. Her ses Kai Nielsen skupltur, Vandmoder, som er at finde i Glyptoteket. Foto: Hans Ole Madsen

Denne opslagsbog om 70 kunstmuseer har noget så sjældent som personlighed

Denne bog er en guide, der ikke kun viser bort fra sig selv, men sagtens kan læses for sin egen skyld. Det skyldes forfatterens veloplagte stil - og så naturligvis, at han giver god besked og har en holdning til det, han fortæller om. Han har begået en guide med noget i denne forbindelse så sjældent som personlighed.

Nok er det en opslagsbog om 70 kunstmuseer og som sådan ikke lagt an på til at blive læst i ét stræk. Anmelderen gjorde det dog. Med fornøjelse. Man stilles ind på journalisten Carsten Boldts særlige måde at være rundviser på straks ved omtalen af det første museum, Skagens Museum. Han skriver:

”Navnet dækker jo over og indeholder så mange associationer og billeder (!), at der ligefrem lurer en vis træthed eller overmættelse alene ved navnet”. Hans tilføjelse er vigtig: ”Men det må man bekæmpe for Skagens, kunstens - og sin egen skyld”.

Dette med ”overmættelse” vedkender Boldt sig ligeledes ved omtalen af Ny Carlsberg Glyptotek i København. Man hører næsten hans suk:

”Det er virkelig for meget. Og selv om det er på den dejlige måde, så er det en lise en kunne tage en pause og nyde en forfriskning i museets vinterhave - sammen med Kai Nielsens dejlige, frodige Vandmoder”.

Om et andet københavner-museun, Den Hirsch-sprungske Samling, udbryder Boldt: ”Chokerende godt”.

Og om Vejen Kunstmuseum: ”en uventet enestående oplevelse” - hvilket fører til overskriften ”Vejen er en omvej værd”. Det er Frederikshavn for så vidt også: Byens kunstmuseum rummer landets største samling af den mere end gode odsherredmaler Karl Bovin. Hvor mange ved mon det?

Boldts begejstring for et museum fjernt fra hovedstrøgene sætter ild til beskrivelsen af det - helt forståeligt.

Man må dele begejstringen og kaste brænde på ilden, når man kommer ind på Voergaard Slot i Dronninglund, hvor man finder ”et eksklusivt udvalg af nogle af verdenskunstens allerstørste navne - og det er vel at mærke kunstnere, som man ikke kan opleve andre steder i landet og i det hele taget kun på de bedste internationale museer”.

En antydning af formatet: Her er værker af blandt andre Rafael og El Greco. Et væld af antikviteter er der tillige, således et stel med guldørne bestilt af Napoleon.

Ud over hvad bogen i øvrigt er, lever den op til de elementære krav, man må stille til en guide med hensyn til praktiske oplysninger - i en håndevending - om de enkelte museer. Og den er let at orientere sig i. Er man interesseret i en bestemt kunstner eller kunstretning, leder registret til de steder, der kan imødekomme interessen. Det er en fin service.