Yahya Hassans ord overdøver scenespektaklet

Mungo Park Koldings dramatisering af Yahya Hassans digte er fin, men står ikke mål med originalen

Yahya Hassans Digte på Mungo Park Kolding. - Presse
Yahya Hassans Digte på Mungo Park Kolding. - Presse. Foto: Palle Peter Skov/Mungo Park Kolding.

En mælkehvid, dansk leverpostejsdreng forklædt som superhelt i rødt og hvidt. Han gynger, mens han læser op af en anden drengs brutale digtbog. Han tøver ved de svære ord: Gha“ za“ stri“ ben. Han gynger højere og højere, lige ind i hovedet på damen på forreste række. Han rammer ikke, men det gør ordene til gengæld.

Sådan begynder Mungo Park Koldings dristige dramatisering af Yahya Hassans digte - en musikalsk collageforestilling, der forsøger at legemliggøre Hassans kontroversielle ord og indsætte dem i nye kulturelle kontekster. Det er et spændende projekt, men det er fortsat ordene, og ikke iscenesættelsen, der skærer dybest.

Formen er en hybrid mellem en teaterkoncert og spoken word-performance, collageelementer, der bindes sammen af en ung mands livsforløb.

De fire skuespillere, tre hvide og ”pæredanske” mænd og én kvinde, antager forskellige personligheder og etniciteter, mens de synger, messer, danser og skriger sig igennem hele digtsamlingen: Fra barndom til ungdom til ung voksen - igennem faderens brutale overgreb, anbringelser, hashmisbrug og had. Intensiteten stiger i crescendo.

Hassans uregerlige og prosaiske digte egner sig ikke ret godt som sangtekster, men deri ligger vel forestillingens vigtigste pointe: Man kan ikke tvinge de arrige ord til at indordne sig versefødderne i en tåbelig dansk julesang. Vi klapper og griner ad den taktløse danskhed, når den trænger sig ind i en anden etnisk kontekst. Men er det på sin plads at grine? Akavet stilhed på scenen følger, og vores smil stivner.

Iscenesættelsen understreger Hassans kritik af de bureaukratiske systemer, han er blevet presset ned i. Men instruktør Minna Johannesson har på fin vis forsøgt at gøre hudfarve irrelevant i dramatiseringen af vreden og afmagten hos en hvilken som helst ung mand, som er kommet skævt ind i universet og er ”både og” og ”hverken enten eller”. Særligt Jakob Hannibals dybe panderynke og blå øjne brænder igennem.

Alt dette er godt nok, men man fristes til at spørge, om det ikke er overflødigt at sætte billeder på et værk med så stærkt et billedsprog? Og at spiseliggøre en i forvejen letlæselig lyrikhistorie, som har både bred appel og et performanceaspekt i kraft af Hassans reciterende oplæsninger?

Det er selvfølgelig meningen, at iscenesættelsen skal fungere i forlængelse af, ikke i konkurrence med, digtene. Men det er svært ikke at sætte forestillingen op imod den ægte vare.

Det er heller ikke muligt at opleve den løsrevet fra tekstens politiske og selvbiografiske kontekst, som det ellers er tiltænkt. Værket ligger spredt rundt omkring på scenen og brændemærker forestillingen med det markante navn i fede, hvide versaler på forsiden: YAHYA HASSAN.

Enkelte vignetter tilfører nye fortolkningslag, og forestillingen giver os noget, men ikke helt nok. Billederne, der skabes på nethinden, er ikke tilstrækkeligt mindeværdige, og scenespektaklet kommer ikke op på niveau med ordenes gennemslagskraft. At se Yahya Hassans digte iscenesat er på mange måder som at overvære en god koncert med et dygtigt kopiband. Man fornemmer, at den ægte vare har mere at byde på.

Yahya Hassans digte. Mungo Park Kolding i samarbejde med Aalborg Teater. Instrueret af Minna Johannesson. Musik af Brdr. Hellemann. Spiller til den 28. februar 2015.