I Svendborg findes en boghandel, der sælger bøger og kun bøger

Indehaver og personale hos Troels Boghandel i Svendborg er bogelskere, og de forsøger altid at knytte læseglade kunder tæt til sig

Det sker en gang imellem, at en kunde har læst en anmeldelse i Kristeligt Dagblad, men hverken kan huske bogens titel eller forfatterens navn. Så går der virkelig sport i at finde ud af, hvad det er for en bog, det drejer sig om,” siger Bente Toft Jacobsen. -
Det sker en gang imellem, at en kunde har læst en anmeldelse i Kristeligt Dagblad, men hverken kan huske bogens titel eller forfatterens navn. Så går der virkelig sport i at finde ud af, hvad det er for en bog, det drejer sig om,” siger Bente Toft Jacobsen. - Foto: Johnny Anthon Wichmann/Scanpix

Når unge mennesker i Svendborg flytter til København eller Aarhus for at studere, sker det, at de lægger vejen forbi Troels Boghandel i Møllergade, inden de drager af sted. De skal lige have en af boghandlens lærreds-bæreposer, der bærer påskriften ”Den har jeg lånt i Troels Boghandel”, med sig. Det samme gør andre af boghandlens kunder, når de skal på ferie i ind- eller udland. Det er nemlig blevet en fast tradition at tage billeder af poserne, hvad-enten de ender på Nørrebro i København eller på en safaritur i Kenya, og sende fotografierne hjem til Svendborg, hvor de fylder en hel væg med titlen ”Troels i verden” i den 40 kvadratmeter lille boghandel.

”Vi gør meget for at knytte vores kunder tæt til os,” fortæller 74-årige Bente Toft Jacobsen.

Hun insisterer på at drive noget så usædvanligt i dagens Danmark som en boghandel, der udelukkende sælger bøger. Her er hverken skoletasker eller farveblyanter, men derimod både smalle digtsamlinger, farvestrålende kunstbøger og bestsellere som Ken Follets murstensromaner og Helle Helles minimalistiske prosa. Bente Toft Jacobsen og hendes to medarbejdere, ”drengene”, som hun kalder John Toft og Nikolaj Amstrup, er alle læse-heste, og de trækker på deres store viden om litteratur og bøger, når de foretager deres meget personlige ekspeditioner. Hvad enten det drejer sig om en fødselsdagsgave til tante Anna eller en letfordøjelig roman til strandferien, så går de op i hver eneste gang at finde den helt rigtige bog.

”Det sker også en gang imellem, at en kunde kommer ind og siger, de har læst en anmeldelse i Kristeligt Dagblad, men at de hverken kan huske bogens titel eller forfatterens navn. Så går der virkelig sport i at finde ud af, hvad det er for en bog, det drejer sig om,” siger Bente Toft Jacobsen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hun har været ansat i Troels Boghandel siden 1959 og overtog forretningen i 1988, da den oprindelige ejer, Troels Hansen, trak sig tilbage. I alle årene har hun holdt fast i at sælge bøger til forlagenes vejledende priser og er ikke gået ind i priskrigen med boghandlerkæder og supermarkeder. I stedet er hun gået en anden vej, hvor viden, service og ikke mindst tilknytning er nøgleordene.

Bæreposerne er én måde at få kunderne til at huske den lille boghandel i Svendborg på, en anden er at være til stede, når der er litterære arrangementer rundt omkring på Sydfyn. Ved forfatteraftener og foredrag på skoler, biblioteker og forsamlingshuse er der næsten altid en medarbejder fra Troels Boghandel til stede med en stak bøger under armen. I den forløbne efterårsferie var Nikolaj Amstrup eksempelvis på rundtur til egnens bibliotekter sammen med forfatteren Josefine Ottesen.

”Vi gør meget for at være udfarende. Hvis kunderne ikke kommer til os, må vi jo komme til dem,” siger Bente Toft.

Hun kan godt have sin tvivl om boghandlens overlevelse i en tid, hvor den ene boghandler efter den anden må dreje nøglen om.

”Især om sommeren, når der kommer turister, kan vi mærke folks overraskelse over, at vi kun sælger bøger. Der er ikke mange tilbage af vores slags, især ikke i provinsen. Men jeg holder fast i, at jeg ikke er papirvareekspedient, men ekspert i bøger. Det at finde den rigtige bog til den rigtige kunde er det, der giver mig min store arbejdsglæde. Kærligheden til bøgerne er grundlaget for alt, hvad vi gør, og den skulle gerne smitte af på kunderne,” siger hun.

Hendes søn, John Toft, er næste generation i boghandlen, og også han forsøger at bevare kundernes loyalitet og knytte dem til stedet. Det sker blandt andet via en side på det sociale medie Facebook, hvor han og Nikolaj Amstrup beretter om stort og småt inden for bøgernes verden. Indtil videre har de 1200 personer, der følger med i og kommenterer på, hvad de skriver.

”Vi bruger ikke Facebook som en slagskanal, men mere som en måde at komme i kontakt med folk på og skabe personlige relationer,” siger John Toft.