Kinesiske børn ser dansk teater uden tabuer

I den kommende måned indtager danske teatertrupper Beijing

Den danske kultursatsning i Kina strækker sig over de næste 10 måneder og består af udstillinger, koncerter, filmfestivaler, litteraturarrangementer, symposier, scenekunst og teater.
Den danske kultursatsning i Kina strækker sig over de næste 10 måneder og består af udstillinger, koncerter, filmfestivaler, litteraturarrangementer, symposier, scenekunst og teater. . Foto: Karsten Schnack .

Penghao-teatret i Beijing blev i går indtaget af danske teatertrupper med dukker, udklippede stjerner og dansere. Det er startskuddet på en række danske teatertruppers turné i Kina den kommende måned og sker som led i den aktuelle store kultursatsning i landet.

Dansk scenekunst for børn og unge spiller en central rolle i den hidtil største enkeltsatsning af dansk kunst og kultur i Kina, som kulturminister Marianne Jelved (R) skød i gang i sidste uge. Dansk scenekunst for børn og unge er allerede efterspurgt i hele verden og er kendt for at møde sit publikum i øjenhøjde, påpeger Marianne Jelved.

”Vi ved, at kineserne også er optaget af dansk børneteater. Dansk scenekunst evner at inddrage børnene, så de ikke bare er tilskuere i almindelig forstand,” siger hun til Kristeligt Dagblad og tilføjer, at mødet med teater, dans og musik kan udvikle børns sociale kompetencer og være med til at styrke deres demokratiske dannelse.

Seks danske børneteatre drager i oktober og november rundt til kinesiske byer med deres opsætninger. Leder af organisationen Teatercentrum Henrik Køhler er også med i Kina og fortæller, at danske teatertrupper har været i Kina ad flere gange omgange, ligesom kinesiske delegationer har besøgt børneteaterfestivalen i Danmark.

”Den måde, vi laver teater for børn og unge på, er unik. De fleste steder i Kina har teater, der bliver vist for børn, et pædagogisk formål, eller også er der tale om store shows. Der er vi bedre til at lave mindre og fokuseret teater,” siger Henrik Køhler og nævner, at der ikke er lavet nogle restriktioner på de danske forestillinger.

”Ingen emner er tabubelagt. Det er lidt kontroversielt og ukendt i Kina. Her har man et anderledes børnesyn og går meget op i form og æstetik og i mindre grad i indhold,” siger han.

I Kina betragtes børn ikke som en værdi i sig selv, når der laves kunst for dem, fortæller professor Beth Juncker fra Det Informationsvidenskabelige Akademi, Københavns Universitet, der forsker i børn og kultur. I morgen rejser hun til Kina for at holde foredrag om vores børnesyn og kunst.

”Kinesiske børn er mennesker, der øver sig i at blive dygtige voksne. Jeg så engang en forestilling i Shanghai, som lignede noget, vi kender fra 1950'erne. Vi tager fokus i børns kompetencer og vilkår, og at de i deres nysgerrighed og leg også spontant omgås det æstetiske. Man behøver ikke se kunst som noget, der bare skal være sjovt eller anvendeligt senere i livet,” siger Beth Juncker.

Den danske kultursatsning i Kina strækker sig over de næste 10 måneder og består af udstillinger, koncerter, filmfestivaler, litteraturarrangementer, symposier, scenekunst og teater. I forbindelse med det nye samarbejde åbner Kina et kulturinstitut i Danmark.