Når eksistensen rykker op på filmlærredet

På dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX vises en række film om tro, etik og eksistens, flere med premiere i aften

To af de film, man kan se i aften, er ”The Immortalists” og ”Love Child”. -
To af de film, man kan se i aften, er ”The Immortalists” og ”Love Child”. - . Foto: CPH:DOX.

Den anerkendte filmfestival CPH:DOX fylder i disse dage de københavnske biografer med dokumentarfilm fra hele verden. Festivalen, der har det fulde navn Copenhagen International Documentary Film Festival, byder på over 200 film, en række koncerter og interessante debatter.

Kristeligt Dagblad giver her fem gode bud på festivalfilm om tro, etik og eksistens. Filmene byder på store spørgsmål og på mennesker, der leger Gud i ”The Immortalists”, hvor forskere kæmper for det evige liv og i ”FIXED: The Science/Fiction of Human Enhancement”, hvor teknologiske optimeringer af menneskekroppen diskuteres. I ”Iranian” kommer religionsforståelse og tolerance på en prøve, når stærkt religiøse og sekulære skal leve sammen. I ”112 Weddings” sættes ægteskabet som institution under lup, og i ”Love Child” problematiseres det 21. århundredes store, nye epidemi: internetafhængigen.

I ”The Immortalists” prøver to forskere at finde vejen til det evige liv. De to videnskabsmænd er kontroversielle, men ansete, og har hver deres teori om, hvordan de ved hjælp af moderne teknologi kan opnå udødelighed og leve evigt. Med bioteknologi, stamceller og nanoteknologiens ankomst virker drømmen til at være inden for rækkevidde. Men dele af omverdenen er mere skeptisk. For hvad med etiske og eksistentielle konsekvenser som overbefolkning?

Filmen vises flere gange i byens biografer, men kan også ses ved arrangementet Live Forever i Koncertkirken i aften, hvor aldrings- og fremtidsforskere, filosoffer og en præst efterfølgende vil debattere.

”Gift dig, og du vil fortryde det; gift dig ikke, du vil også fortryde det,” skrev Søren Kierkegaard. Og ifølge de 112 brudepar, som bryllupsfotografen Doug Block igennem de seneste 14 år har foreviget i filmen ”112 Weddings”, havde han ret. Fotografen opsøger parrene igen for at se, hvordan det er gået dem siden bryllupsfesten. Og i manges tilfælde står de romantiske klip fra bryllupsvideoerne i skærende kontrast til nutidens virkelighed, som er mere præget af vaner og rutiner end af forelskelse.

I ”Iranian” møder vi den sekulære franskmand Mehran Tamadon, der laver et socialt eksperiment: I en uge skal han bo under samme tag som fire iranske tilhængere af det konservative præstestyre. De skal diskutere kontroversielle emner som abort, tørklæder og ytringsfrihed og arbejde for at finde en måde, hvorpå religiøse og sekulære kan leve sammen. De demokratiske spilleregler bliver i denne film for alvor udfordret fra hver sin side af den sekulære og religiøse logik.

I ”Fixed” møder vi mennesker, der leger Gud og modificerer kroppen med teknologi. Moderne teknologi gør det muligt at hjælpe mennesker, der er blevet invalide i ulykker og krig. Men én ting er at hjælpe, noget andet er at optimere. Filmen undersøger grænsefeltet mellem de to poler og er en etisk og filosofisk øjenåbner.

Siden Pacman har computerspillenes på en måde kunstige og samtidig realistiske universer forført spilelskere overalt i verden. Men nogle gange går det galt. Det var tilfældet for et par år siden, da et sydkoreansk pars afhængighed af et onlinespil førte til fatal forsømmelse af deres egen baby. ”Love Child” opruller årsagerne og sammenhængene til særligt Sydkoreas internetafhængighed.

Filmen vises flere gange, men kan blandt andet fanges i aften på Let's Play netcafé. Efter visningen vil spilkulturen debatteres af et panel inden for emnet, hvorefter de fremmødte kan friste deres egen afhængighed med en omgang gratis online-gaming på netcaféen.

Foto: CPH:DOX