2018 var rekordår for danske kunstmuseer

Kunstmuseer som Louisiana, Glyptoteket og Arken havde sidste år flere besøgende end nogensinde. Museerne er blevet bedre til at ramme deres målgruppe

Glyptoteket (billedet) er ikke det eneste af landets kunstmuseer, der i 2018 oplevede en stigning i antallet af besøgende, viser nye besøgstal fra de enkelte museer. Det gælder blandt andet også Louisiana i Humlebæk, Arken i Ishøj og Nivaagaards Malerisamling i Nivå.
Glyptoteket (billedet) er ikke det eneste af landets kunstmuseer, der i 2018 oplevede en stigning i antallet af besøgende, viser nye besøgstal fra de enkelte museer. Det gælder blandt andet også Louisiana i Humlebæk, Arken i Ishøj og Nivaagaards Malerisamling i Nivå. . Foto: Sophia Juliane Lydolph/Ritzau Scanpix.

På kunstmuseet Glyptoteket i København indførte man sidste år en ny strategi med vægt på at vinkle museets særudstillinger, så de bliver relevante for det moderne menneske. En udstilling om de egyptiske faraoer kom således også til at handle om magtspil og politik, og en romersk sølvskat fortalte også historien om luksus og dannelse.

Samtidig begyndte museet at afholde et stigende antal arrangementer, som folder museets samling ud. Og museumsdirektør Christine Buhl Andersen er ikke i tvivl om, at det er kombinationen af de to ting, der ligger til grund for, at museet satte besøgsrekord i 2018.

”Der er en stor efterspørgsel efter ny viden og indsigt. Så den originale faglighed, som Glyptoteket tilbyder, er noget af det, som tiltrækker folk. Folk vil gerne opleve noget, men de vil også være klogere og fordybe sig, og det er vigtigt at få tingene sat i perspektiv i forhold til nutiden,” siger hun.

Glyptoteket er ikke det eneste af landets kunstmuseer, der i 2018 oplevede en stigning i antallet af besøgende, viser nye besøgstal fra de enkelte museer. Det gælder blandt andet også Louisiana i Humlebæk, Arken i Ishøj og Nivaagaards Malerisamling i Nivå. Det glæder Glyptotekets direktør, især set i lyset af de seneste par års diskussion om museernes rolle i samfundet, den politiske opbakning og økonomi.

”Vi skal være stolte af de gode resultater. Det er dejligt at se, at branchen på den måde løfter sig og har noget på hjertet, som folk efterspørger,” siger hun.

Lise Skytte Jakobsen, der er lektor i kunsthistorie og museologi på Aarhus Universitet, lægger vægt på, at kunstmuseernes besøgstalsrekorder følger en generel tendens, hvor danske museer de seneste 10 år har oplevet fremgang. Det, man ifølge hende ved om de besøgende, som tallene dækker over, er, at det er de samme personer, der besøger museerne igen og igen, og at turister udgør en stor andel, da mange går på museum, når de er på ferie, og mange i dag rejser meget.

”Det er altså ikke sådan, at det nu pludselig er den 25-årige håndværker, der er begyndt at vælte ind på alle landets museer. Statistisk set er der stadig en overvægt af kvinder over 50 år, særligt på kunstmuseer,” siger Lise Skytte Jakobsen.

Ifølge hende er et museumsbesøg for mange i dag en social aktivitet.

”Det er meget få, der går alene på museum. Museet er et sted, folk tager hen, når de har fri, og her tillægger vi det stor værdi at gøre noget sammen med andre. At gå på museum er en kulturel aktivitet på linje med at gå i biografen eller i teateret, men i modsætning til de steder er museet et sted, hvor man går rundt og taler sammen – det gælder både for venindeparret over 50 år og for børnefamilierne,” siger Lise Skytte Jakobsen, der også påpeger, at museerne siden omkring 2006 har lagt ekstra mange kræfter og penge i formidling og haft stort fokus på publikumsudvikling.

Også Nils M. Jensen, der er direktør i Organisationen Danske Museer, peger på, at museerne de senere år har formået at lave initiativer, som er nærværende i forhold til deres publikum.

”Man stemmer jo med fødderne, og når vi ser et stigende besøgstal, så afspejler det, at museerne formår at ramme rigtigt. Man skal give gæsterne, hvad de ønsker, men samtidig også udfordre dem. Det er det, som blandt andet ligger i kunstmuseernes væsen,” siger han og tilføjer, at ”museerne generelt set er blevet meget bedre til at ramme deres målgrupper med de udstillinger, de udbyder”.

Nils M. Jensen mener desuden, at der i øjeblikket er en ”trend, hvor museerne fremstår nærværende og interessante som en oplevelse i sig selv”. Ifølge ham er det heller ikke kun i Danmark, men i Europa generelt, at museer oplever fremgang i disse år – og det gælder både kunstmuseer og kulturhistoriske museer.

2018 har da heller ikke kun været et rekordår for flere danske kunstmuseer, men også for kulturhistoriske museer som Kongernes Jelling og Frederiksborg Slot.

Tallene er museernes egne. Nogle museer tæller antal besøgende på museet, inklusive besøgende i café og butik, mens andre museer tæller antal solgte billetter til udstillinger. Tallene er altså ikke direkte sammen-lignelige. Desuden er det ikke alle museer, der endnu har opgjort deres besøgstal for 2018 – det gælder blandt andet kunstmuseet ARoS i Aarhus.