25-årig østriger tryllebinder med Chopin

Vagn Holmboe: Kammermusik vol. 1. Ensemble MidtVest. Dacapo. 8.226073. Foto: CD-cover

Læs Jakob Holms musikanmeldelser

Den internationale Chopin-konkurrence i Warszawa er en af verdens mest omtalte og velrenommerede dyster i den klassiske musiks verden. Konkurrencen er så prominent, at der ofte går politik i den. Det mener mange, at der gjorde i 2010-udgaven af konkurrencen, da ordet skandale ikke blot blev hvisket i krogene, men uhæmmet råbt efter juryen, da den kårede russiske Yulianna Avdeeva som vinder.

Ifølge musikjournalisterne var der nemlig ingen tvivl om, at østrigske Ingolf Wunder skulle have vundet. Det kan man også læse i interviewet i cd-hæftet på Ingolf Wunders debut-cd. Den er udgivet på Deutsche Grammophon, der ikke var sene til at skrive kontrakt med ham efter hans præstation.

Jeg vil efter flere benovede gennemlytninger tilslutte mig hypen omkring ham: Han er et enestående talent, og hans Chopin-recital klemmer sig snildt ind på min top-10 over de bedste Chopin-cder nogensinde. Hans måde at kombinere velafbalanceret rubato med klangfuldhed og fuldstændig gennemsigtige fraseringer er magisk. Han får hver eneste melodistump til at lyde spontan og umiddelbar, uden at det kommer til at klinge af jazzet improvisation. Og så spiller han med en poetisk finfølelse, man skal til mestre som Rubinstein, Horowitz eller Michelangeli for at finde tilsvarende.

Det gælder alle fire værker på cden: klaversonate nr. 3, Polonaise-Fantaisie, ballade nr. 4 og Andante spianato/Grande Polonaise brillante. Hele vejen igennem er spillet smagfuldt skønhedssøgende, aldrig effektjagende og maskinelt kontrastfyldt, men alligevel fyldt med begavede tempovariationer.

Hør blot largoen i klaversonaten, og De vil være overbevist. Patetisk bliver det heller aldrig, kun romantisk som bare pokker på den måde, følelserne hives frem i forreste række. Man kan blot konstatere, at Ingolf Wunder er et usædvanligt Wunderkind. Sådan er det.4Chopin Recital. Ingolf Wunder, klaver. Deutsche Grammophon. 477 9634.

Når naturen møder intellektet

Når talen falder på Vagn Holmboe og kammermusik, tænker de fleste givetvis på hans 21 strygekvartetter, som blandt andre Kontra Kvartetten har indspillet så fremragende, og som var afgørende for Holmboes internationale gennembrud. Holmboe skrev dog meget anden kammermusik end lige strygekvartetter, og nu har Danmarks nationale pladeselskab, Dacapo, sat sig for at indspille en serie dedikeret til hidtil ikke-indspillede kammermusikværker skrevet fra 1950erne til 1980erne. Det er de glimrende folk i Ensemble MidtVest, der står bag, og på den første udgivelse i serien er det en udmærket pose blandede bolsjer, man får.

Holmboe havde både benene solidt plantet på jorden, i det nordiske og naturen, men også et stringent intellekt. Denne dobbelthed får man også at høre i disse værker, hvor der både er kølige modernistiske klange og varmende lydflader, der får én til at tænke på tågedis en varm sommerdag.

Naturen træder tydeligst frem i de tre værker, hvor fløjten spiller en dominerende rolle: Primavera, Quartetto og sonate for solofløjte. Her fremstår især Primavera smukt organisk med masser af levende detaljer skabt af en omhyggelig, nænsom musiceren. Naturens evige metamorfose fornemmes altså klart i disse værker, hvor de musikalske strukturer konstant udvikles og afvikles for siden at genopstå i nye former. Dette karaktertræk møder man også i Gioco for violin, bratsch og cello, et diverterende, melodisk værk, der lister let på tå i al sin formfuldendte elegance.

Holmboes musik har aldrig travlt, der er ikke noget, man skal nå, og det udmønter sig i musik, hvor tempiene er adstadige, og hvor minimalismen, det helt enkle rene udtryk, ofte stikker næsen frem.

Ensemble MidtVest spiller hele vejen igennem med et præcist, dedikeret udtryk og overbeviser om, at de har været godt nede i stoffet på denne udmærkede begyndelse på serien med Holmboes kammermusik.

kultur@k.dk4Vagn Holmboe: Kammermusik vol. 1. Ensemble MidtVest. Dacapo. 8.226073.