49 kendte danskeres ansigt brugt i svindelkampagner på seks år

Journalisterne Divya Das og Anders Lund Madsens ansigter er blevet brugt i svindelkampagner ifølge Politiken.

Faktatjekmediet TjekDet har gennemgået 500 svindelannoncer med Anders Lund Madsen fra 2024. Ifølge TjekDets undersøgelser er annoncerne blevet vist 650.000 gange, skriver Politiken. (Arkivfoto).
Faktatjekmediet TjekDet har gennemgået 500 svindelannoncer med Anders Lund Madsen fra 2024. Ifølge TjekDets undersøgelser er annoncerne blevet vist 650.000 gange, skriver Politiken. (Arkivfoto). Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix.

49 kendte danske personer er de seneste seks år blevet brugt i falske artikler og investeringssider.

Det skriver Politiken, der sammen med faktatjekmediet TjekDet har undersøgt omfanget af svindel, som rammer hundredtusindvis af danskere på sociale medier som Facebook.

Eksempelvis er journalisterne Divya Das og Anders Lund Madsens ansigter blevet brugt i svindelkampagnerne, skriver Politiken.

De velkendte personer skal få folk til at klikke videre til falske investeringsplatforme, hvor man får lovning på at kunne tjene på kryptovaluta.

Divya Das' navn og ansigt er blevet brugt i falske B.T.-artikler delt på Facebook og Instagram, hvori hun fortæller, at hun kan få 1800 kroner til at vokse til millioner af kroner.

I artiklen indgår der ifølge Politiken også et link til den platform, som Divya Das skulle have brugt. I kommentarer under artiklen har forskellige danskere kommenteret, at de selv har prøvet investeringsrådet og tjent penge.

Politiken skriver, at svindelnumrene har kørt i årevis med blandt andre skuespiller Mads Mikkelsen, erhvervsfolkene Kjeld Kirk Kristiansen og Jesper Buch samt statsminister Mette Frederiksen som ansigt.

TjekDet har gennemgået 500 annoncer med Anders Lund Madsen fra 2024. Ifølge TjekDets undersøgelser er annoncerne blevet vist 650.000 gange, skriver Politiken.

Facebook og Instagram er ejet af selskabet Meta, der i en mail til Politiken beklager, at den slags annoncer kan finder på deres platforme.

- Det er naturligvis skadeligt for Meta, når alverdens berømtheder og personligheder skælder os ud over, at den her slags annoncer kan findes hos os. Kunne vi fjerne svindlen helt og med det samme, gjorde vi det meget gerne, men det er sværere, end man skulle tro, selv for store platforme som os, skriver Martin Ruby, der er Metas politiske chef i Norden, til Politiken.

/ritzau/