5 stjerner: Arkens seværdige udstilling rammer direkte ind i tidsånden

Arkens højst seværdige udstilling med den vidunderligt fabulerende surrealist Leonora Carrington rummer en sønderlemmende kritik af patriarkatet

Leonora Carrington, der netop nu er centrum for en stor udstilling på Arken, tager afsæt i en feminin erfaringsverden. Her ses værket ”Kæmpe-kvinden” (æggets vogter) fra 1947, der er i privateje.
Leonora Carrington, der netop nu er centrum for en stor udstilling på Arken, tager afsæt i en feminin erfaringsverden. Her ses værket ”Kæmpe-kvinden” (æggets vogter) fra 1947, der er i privateje.

Det er godt set af Arken, at man netop nu viser en omfattende udstilling med den britisk-mexicanske surrealist Leonora Carrington (1917-2011). Denne fascinerende og originale kunstner, som også var forfatter, har nemlig bud til mange nutidsmennesker, der deler hendes interesse i spiritualitet, drøm, magi og overjordiske kræfter, som de ønsker at hente hjælp og inspiration i for at ændre forholdene på en plaget klode, som gisper efter vejret efter menneskenes århundredelange hærgen.

Samtidig var Carrington en furiøs feminist, der formulerede sit eget surrealistiske formsprog med afsæt i en feminin erfaringsverden. Det fremgår af de frodigt blomstrende motiver, at hun også var en stor naturelsker, hvilket går hånd i hånd med hendes sønderlemmende kritik af det patriarkalske hegemoni, som havde undertrykt ikke kun hende selv, der var født i en tid, hvor kvinderne sjældent fik indflydelse, men også holder mange af nutidens kvinder fast i nogle livshæmmende forhold.