5 stjerner til geniernes sidste strygekvartet

Beethoven og Schubert supplerede hinanden fortræffeligt i Dronningesalen på Det Kongelige Bibliotek

5 stjerner til geniernes sidste strygekvartet
Foto: Kgl Bibliotek.

Et af musikhistoriens mest tankevækkende sammentræf må være, at Beethoven og Schubert komponerede deres sidste strygekvartet samme år, i sidste halvdel af 1826. Beethoven var i sin livsaften, hans strygekvartet i F-dur, opus 135, er hans sidste værk overhovedet og en usædvanlig smuk svanesang. Det er en kendt sag, at Schubert var en stor beundrer af den 27 år ældre Beethoven, ja, ved dennes begravelse i 1827 var han en af de seks ligbærere. Tragisk nok døde han selv året efter.

Det var således et bevidst kronologisk valg, at Poseidonkvartetten havde programsat netop disse to værker ved en koncert i Dronningesalen i Diamanten, Det Kongelige Biblioteks smukke bygning ved hovedstadens havn. Kunstnerisk kom Beethoven og Schubert til at belyse hinanden i så høj grad, at de gængse klicheer om dem blev udfordret, og det er ofte en sund proces. Beethoven er ikke bare den bombastiske og bryske komponist, Schubert ikke blot den melodiske mester med de mange sangbare temaer – kort sagt supplerede de hinanden i så høj grad, at deres slægtskab forekom umiskendeligt. Beethoven kunne i flere passager lyde som Schubert og omvendt.

De to centrale værker i kammermusikkens lange historie blev tolket af Poseidon-kvartetten, der består af violinisterne Jon Gjesme og Christine Enevold, bratschisten Ettore Causa og cellisten Joel Laakso. De var alle fire eminente, sammen og hver for sig. Sidstnævntes smukke spil gjorde sig især gældende hos Schubert. Komponistens sidste kvartet, der med føje også kaldes ”Den store G-dur”, er blevet betegnet som et af de værker, der allerbedst viser hans stil og giver en anelse om, hvad det kunne være blevet til, hvis han havde levet længere end de 31 år, der blev ham beskåret.

Poseidonkvartettens navn er taget efter guden for havet og naturkræfterne og symboliserer for de fire musikere en stræben efter at få stemninger og kontraster frem i musikken. I de senere år har de ihærdigt arbejdet på koncertprogrammer med den fælles overskrift ”Schubert møder Beethoven”. Skulle man få lyst til at opleve kvartettens projekt med at sidestille de to betydelige komponister, så afholder Poseidonkvartetten den 19.-21. august i Musikhuset i København en tre dages festival med netop denne titel.

Men allerede den 23. juni kan man få en usædvanlig Beethoven-oplevelse, når det tyske ensemble Stegreif i Dronningesalen spiller mesterens 9. symfoni i en anderledes udgave – uden noder og med indslag af folkemusik.

Strygekvartetter i Diamanten – Poseidonkvartetten spiller Beethoven og Schubert