60 år efter sin fødsel er Barbie blevet kønsneutral

Den globalt populære Barbie-dukke, der tidligere i år fyldte 60 år, har altid afspejlet tidsånden. Efter at have introduceret Barbie-dukker med mørke hudtoner, naturlige kropsformer og proteser, har legetøjsfirmaet Mattels seneste skridt været at føje en kønsneutral dukke til samlingen

I sidste måned lancerede det amerikanske legetøjsfirma Mattel, der står bag den oprindelige Barbie, en opsigtsvækkende ny kollektion af kønsneutrale dukker. –
I sidste måned lancerede det amerikanske legetøjsfirma Mattel, der står bag den oprindelige Barbie, en opsigtsvækkende ny kollektion af kønsneutrale dukker. – . Foto: Mattel.

Da Barbie-dukken i 1960’erne begyndte at blive fast inventar på små vestlige pigers ønskesedler, inkluderede tilbehøret en pink badevægt sat til 50 kilo og en kort bog om vægttab med blot ét råd: ”Lad være med at spise”. Selve dukken var barmfager med hvepsetalje, kokette øjne, røde læber og glat, platinblondt hår. Snart kom hendes mandlige modstykke, den bredskuldrede og renskurede Ken-dukke, til verden.

I sidste måned lancerede det amerikanske legetøjsfirma Mattel, der står bag den oprindelige Barbie, en opsigtsvækkende ny kollektion af kønsneutrale dukker med et helt andet visuelt udtryk. De nye dukkers læber er smallere, deres øjenvipper er kortere, og de har hverken en Barbie-lignende barm eller brede Ken-lignende skuldre. Blandt deres medfølgende tilbehør er både en kort- og en langhåret paryk samt en kønsfleksibel garderobe, der indeholder hættetrøjer, kondisko og T-shirts i neutrale farver, såsom gul og grøn foruden et feminint tylskørt og maskuline camouflagebukser. Børn kan eksperimentere med dukkernes identitet. Udgangspunktet er en rummelig forståelse af køn.

Mattel sælger de nye køns-neutrale dukker under navnet ”Creatable World” (en verden, der kan skabes), som af firmaet betegnes som ”en kollektion designet til at holde etiketter ude og invitere alle ind”. Og selvom dukkerne ikke teknisk set er udgaver af Barbie eller Ken, skriver de sig ikke desto mindre ind i den ikoniske 60 år gamle modedukkes forvandling fra en repræsentant for konventionelle kønsnormer til en ultramoderne afspejlning af tidsånden.

Allerede i 1969 sendte Mattel de første afroamerikanske Barbiedukker på markedet, og i 1990’erne kunne Barbie fås som kineser, koreaner, afrikaner, polynesier, indianer og tysker. Men selvom hendes hudfarve ændrede sig, forblev hendes krop den samme.

Efter at den klassiske Barbie igennem en årrække var blevet kritiseret for at idealisere en snæver forståelse af kvindelighed og promovere et usundt, urealistisk og uopnåeligt kropsideal, sendte Mattel i 2016 en ny kollektion af Barbie-dukker med mere ”naturlige” kropstyper ud på legetøjsbutikkernes hylder. Blandt dem er en fyldig Barbie med brede hofter, en høj Barbie og en kortbenet Barbie, og de fås med syv forskellige hudtoner, 22 forskellige øjenfarver og 24 forskellige hårtyper. Deres ankler er modsat den oprindelige Barbies bøjelige, så de kan gå i flade sko og ikke kun i høje hæle.

De nye kropstyper var designet til at afspejle en ændring i den demografiske sammensætning i USA, hvor en voksende del af befolkningen har rødder i Latinamerika og Asien, og hvor gængse skønhedsidealer er under forandring takket være blandt andet normbrydende kendisser som sangerinden Beyonce og realitystjernen Kim Kardashian, der stolt bryster sig af deres kvindelige former. Også Ken-dukken blev gjort mere inklusiv og fås nu i et stort udvalg af hudfarver og med tre forskellige kropstyper, heriblandt en småkvabset såkaldt ”dad body” (far-krop).

Og i januar i år trådte Mattel endnu et skridt væk fra den tynde, fejlfri Barbie, som verden har kendt i seks årtier, og lancerede en kollektion, der inkluderer en Barbie i kørestol, en Barbie med en benprotese og en Barbie med en mindre barm, et større taljemål og mere solide, muskuløse arme.

Forrest ses den orignale Barbie-dukke fra 1959.
Forrest ses den orignale Barbie-dukke fra 1959. Foto: Chip East/Reuters/Ritzau Scanpix

De kønsneutrale dukker er Mattels mest radikale skridt hidtil. Kønsidentitet er i løbet af de seneste år blevet et ekstremt politiseret spørgsmål i USA, hvor accepten af trans-kønnede og alternative køns-identiteter generelt er stigende, især blandt den unge generation, men hvor mange mennesker også tager afstand fra kønsbaseret identitetspolitik og kravene om inklusion uanset omkostningerne. Præsident Donald Trump har omstødt flere transkønnet-venlige tiltag indført af hans forgænger i embedet, Barack Obama, og i mange skoledistrikter i USA skaber diskussioner om kønsneutrale toiletfaciliteter og omklædningsrum dyb splid.

De kønsneutrale dukker er ikke tænkt som et indspark i debatten, siger Richard Dickson, der er direktør for Mattel, til det amerikanske nyhedsmedie Time.

”Vi er ikke politiske, og vi respekterer enhver afgørelse, som enhver forælder træffer om, hvordan de opfostrer deres børn. Vores opgave er at stimulere forestillingsevnen. Vores legetøj er i sidste ende et kanvas for samtaler om vores kultur, men det er din samtale, ikke vores; din mening, ikke vores,” siger han.

Efter flere års tilbagegang steg salget af Barbiedukker, efter at Mattel i 2016 udvidede kollektionen til at inkludere mere realistiske kropstyper. Firmaet satser på, at det også denne gang rammer tidsånden. Antallet af yngre mennesker, der afviser at betegne sig udelukkende som ”mand” eller ”kvinde”, er voksende i USA. En nylig undersøgelse fra University of California i Los Angeles viser, at 27 procent af teenagere i Californien identificerer sig som havende en flydende kønsidentitet. Ifølge en meningsmåling foretaget af Pew Research Center i 2018 siger 35 procent af amerikanere født efter 1995, at de kender nogle, der bruger kønsneutrale pronomener, mens det samme kun gælder for 16 procent af de, der er født mellem 1965 og 1980.

Men selvom Mattel ifølge en pressemeddelelse håber, at de kønsneutrale dukker vil appellere bredt og gøre op med forestillingen om, at dukkelegetøj er forbeholdt piger, så er dette ifølge eksperter en risikabel bestræbelse.

”Der er børn, der er villige til at krydse de kønsbundne grænser, som samfundet sætter for legetøj, men der er ofte en omkostning forbundet med at krydse disse grænser. Denne omkostning synes at være større for drenge, end den er for piger,” siger psykologen Lisa Dinella, der er medredaktør af bogen ”Gender Typing of Children’s Toys” (Kønstypificering af børns legetøj), til Time.

De kønsneutrale dukker sælges til at begynde med kun online. Kollektionen ventes også at blive solgt i danske butikker, hvor et dukkesæt kommer til at koste omkring 300 kroner.