Århundredets danske opera: Håbet lever i "The Handmaid’s Tale"

Fascismens sirenesang klinger sødmefuldt lokkende, men det er håbet og modstanden, der lever i John Fulljames’ nyopsætning af Poul Ruders ”The Handmaid’s Tale”

I nyopsætningen i Operaen i København ses Hanna Hipp som Offred, Sarah Champion som Offred before og Gisela Stille som Aunt Lydia.
I nyopsætningen i Operaen i København ses Hanna Hipp som Offred, Sarah Champion som Offred before og Gisela Stille som Aunt Lydia. Foto: Camilla Winther.

Virkeligheden er rykket tættere på Poul Ruders samtidsopera ”The Handmaid’s Tale”, der ved verdenspremieren på Det Kongelige Teaters Gamle Scene i år 2000 blev opført under titlen ”Tjenerindens fortælling” og sunget på dansk.

I John Fulljames’ nye opsætning, der er en samproduktion med San Francisco Opera, synges operaen på engelsk og ligger dermed også sprogligt tæt på den politiske udvikling, der synes at ville indhente Margaret Atwoods romanforlæg, og det mærkes.