Aarhus overtager afvist værk fra København

Planlagt kunstinstallation på facaden af Kunsthal Charlottenborg har fået afslag fra Slots- og Ejendomsstyrelsen. ARoS-direktør henter værket til Aarhus

Når der i den kommende uge hænges et stort antal grå og hvide paraboler op på ARoS Aarhus Kunstmuseums røde murstensfacade, handler det ikke om, at der skal ses fjernsyn inde på museet. Parabolerne er en kunstinstallation skabt af Banaan Al-Nasser, der er studerende på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Og det skulle som facadeværk have indgået i akademiets afgangsudstilling på Kunsthal Charlottenborg i København, der åbner i dag.

Ophængningen i København har Slots- og Kulturstyrelsen imidlertid stukket en kæp i hjulet for. Styrelsen mener, at den fredede kunsthal, der ligger i Nyhavn, skal holdes ren, fordi den har en integration med omgivelserne, der ikke må anfægtes. Det er lederen af Charlottenborg, Michael Thouber, stærkt utilfreds med. Han pointerer, at kunsten har en anden funktion end de reklamer, der ellers præger bybilledet. Den holdning støtter direktøren på ARoS, Erlend Høyersten, og han har derfor besluttet at overtage værket.

”Det handler for mig om, hvad vi ønsker det offentlige rum skal bestå af. Jeg ser en tendens til, at vi overlader det offentlige rum til kommercielle kræfter, mens de værdifulde ytringer synes at drukne. Den udvikling bryder jeg mig ikke om,” siger han og tilføjer, at han er meget begejstret for Banaan Al-Nassers værk.

”Jeg var dybt fascineret, da jeg første gang så de mange paraboler i Aarhus-bydelen Gellerup. For mig rummer det her værk så mange af de temaer, der optager os lige nu. Parabolerne repræsenterer informationsstrøm, men er samtidig årsag til, at mennesker ser fjernsyn i stedet for at gå i teatret, på kunstmuseum eller læser i en bog. De er også en slags navlestreng for mange indvandrere, og værket kommer dermed også til at handle om både isolation og globalisering,” siger Erlend Høyersten.

Banaan Al-Nassers værk består oprindeligt af 30 paraboler, men det er ikke sikkert, at værket i Aarhus bliver på lige præcis det antal. Det kan sagtens blive flere, hvis det er kunstnerisk begrundet, oplyser Høyersten.

Opsætningen går i gang onsdag i næste uge, og hvis alt går efter planen, vil det færdige værk kunne ses på ARoS’ facade næste fredag.