Allan Olsen: Det er ikke alt, der rager alle

Sangskriveren Allan Olsen er aktuel med en cd, der kun udkommer i Vendsyssel. Vi danner mentalt arvæv mod alle de indtryk, vi bombarderes med, siger han og forsøger at gå den modsatte vej

”Der er noget enestående ved at spille i en by, hvor der bor 300 mennesker, og de 200 dukker op til koncerten. Det er et procentforhold, man ikke kender til i de større byer,” siger Allan Olsen, der kun har udgivet sit nye album ”Jøwt” i Vendsyssel. –
”Der er noget enestående ved at spille i en by, hvor der bor 300 mennesker, og de 200 dukker op til koncerten. Det er et procentforhold, man ikke kender til i de større byer,” siger Allan Olsen, der kun har udgivet sit nye album ”Jøwt” i Vendsyssel. – Foto: Lars Aarø/Fokus.

Vi har vænnet os til, at ethvert udsagn helst skal nå ud til så mange som muligt, men for sangeren og sangskriveren Allan Olsen giver det ingen mening at tale om kvantitet og bred appel som et primært mål. Derfor har han valgt at gå den stik modsatte vej. I mandags udgav han en cd, der foreløbig kun kan købes i Vendsyssel, og i går indledte han en koncertturné til 20 små spillesteder, der alle ligger inden for knallert-afstand i landsdelen, og hvor der plads til alt mellem 100 og 400 koncertgæster.

Måske er det ikke alting, der rager alle lige meget. Hvad rager det eksempelvis mig, at det regner i København, eller at en orkan lige om lidt rammer New York? Vi elsker globalisering, og at vi kan google os til alting, men spørgsmålet er, hvilke nuancer vi mister i denne stræben efter mængde, siger Allan Olsen.

Vores stenalderhjerner er slet ikke egnet til al den information, vi konstant udsættes for, og så sker der det, at vi danner mentalt arvæv og i stedet begynder at lukke øjnene, mener han.

I Allan Olsens 4. sals lejlighed i Øgade-kvarteret midt i Aarhus har der indtil for nylig ikke været nogen fjernsyn, men hans bofælle, den 17-årige søn, har overtalt ham til at få et fjernsyn installeret på sit værelse. Allan Olsen har heller ikke noget musikanlæg, for det eneste, han hører, er radioens P1. Den 55-årige sangskriver har derfor heller ikke hørt sit nye album Jøwt.

Processen med albummet sluttede for ham, da det var færdigindspillet for to måneder siden i Allcounter Studio i Aalborg, men nu glæder han sig til gengæld voldsomt til at komme ud og synge sine nye sange. Jøwt er vendelbomål for fantastisk, fedt, kanon, super og så videre, og det er præcis sådan, vendelboen Allan Olsen har det med at skulle rundt på sin fødeegn og møde sin fans ved intime koncerter i småflækker som Jerup, Agger, Mygdal og Tolne.

Det er Allan Olsens erfaring, at man når dybere, når man henvender sig til et afgrænset publikum frem for til bredden.

Der er noget enestående ved at spille i en by, hvor der bor 300 mennesker, hvoraf de 200 dukker op til koncerten. Det er et procentforhold, man ikke kender til i de større byer. Hvis man kunne måle lykke, vil jeg mene, at deres grad af lykke snildt kan måle sig med den mængde lykke, som de hundredtusindvis af mennesker, der ser X Factor, føler, siger Allan Olsen.

Hans sange har altid været episke fortællinger om mennesker, og sangene på den nye cd er lige så alment vedkommende, som de plejer at være. Men udtrykket og kulissen er denne gang det, som Allan Olsen er født med og skabt af, nemlig sin herkomst og opvækst i Vendsyssel, nærmere bestemt Frederikshavn. Og han har endda valgt at synge næsten halvdelen af sangene på vendelbomål med konsulenthjælp fra sin gode ven og kollega Niels Haus-gaard, der i øvrigt også medvirker på et enkelt nummer.

Alt, hvad vi er som mennesker, bliver skabt, mens vi er mellem 3 og 17 år, resten af livet fyldes der bare ovenpå. Jeg har Frederikshavn med mig som en tatovering hele livet, hvad enten jeg vil det eller ej, siger Allan Olsen, og indrømmer at han i en periode af sit liv, da han begyndte at blive et navn på den danske musikscene, havde travlt med at nedtone sin herkomst.

Det er ikke fint at være fra provinsen, når man skal være noget, i hvert fald ikke i Danmark. Hvis vilkårene havde været de samme i England, havde vi aldrig fået The Beatles, mener han.

Han har tilegnet Jøwt sin to år ældre storebror Bjarne, kaldet Bjønni, som døde i 2011, og inden da havde levet hele sit liv i Frederikshavn. Ikke fordi pladen er et terapeutisk sorgbearbejdningsprojekt, men fordi det faldt naturligt.

LÆS OGSÅ: Døde musikere skovler penge ind

Vi har nok alle sammen en, som vi gerne vil have til at være stolt over det, vi gør. For mig var den person Bjarne, siger Allan Olsen, mens hans fingre fabrikerer endnu en hjemmerullet smøg ved spisebordet, og han sætter sin thekop på Ekstra Bladet. Avisen er kommet inden for døren på grund af en positiv anmeldelse af Jøwt, og nu den er der, kan den lige så godt også tjene som bordskåner.

Begge Allan Olsens forældre lever stadig, og de er blevet boende i hans barndomshjem i Frederikshavn. Nogle af sangene går tæt på dem og deres by, blandt andet Hjørringvej, hvor han synger om en køretur med sin mor gennem landsdelen en lillejuleaften og De fine kommer sjældent fra Fresse, hvor fødebyen i Allan Olsens univers beskrives sådan: Frederikshavn det ikke din palmestrand/ der gør dig eksotisk/Måske for Sidney Lee men ik for mig/ En røvgevir-tatovering gør ingen kvinde erotisk/Jeg synes alligevel det klær dig bedst at være bleg. Johannes Boolsen mer end The Beatles var min helt/Havet og byen og bakkernes lyse digter/Fordi vi ku se ham bøjet over strandens sten/fra Neppens havn og ud til Jegen.

Sangene er skrevet i løbet af det seneste års tid, og Allan Olsen ved ikke helt, hvorfor de alle kom til at handle om Vendsyssel. Sådan blev det bare. Næsten alle sangene indeholder stedsangivelser, lokale forhold eller vendinger, som de lokale straks vil fange, og det er til gengæld meget bevidst.

Det betyder faktisk noget at stå i sit køkken i Tolne eller Frøstrup og skrælle kartofler og høre nogen på P4 synge navnet på dén lille flække, man nu en gang kalder hjem. For mig er det lidt som en familiesamtale, der er ting, man bedst får sagt i et mindre forum. Jeg har haft lyst til at lade en overset, fjern provinsiel landsdel, der for mig er vidunderlig, og som har skabt det, jeg er, få fokus og førsteret. Det tåler resten af nationen nok, siger han.

Det er ikke nogen politisk cd, og Allan Olsen ønsker for alt i verden ikke at blive spændt for den der vi elsker Udkantsdanmarks-vogn, men han mener, at man overser en ressource, når man konstant taler om randområdernes afvikling.

Mange tror, at så snart man standser bilen et sted ude på landet, så vælter elendighederne frem, men det passer jo ikke. Der er en kraft og en vilje til handling og deltagelse, som jeg konstant møder i det, man kalder Udkantsdanmark. Man har det liggende i sit dna, fordi det har været nødvendigt for at overleve, mener han.

At Jøwt kun udkommer i Vendsyssel, mener han ret alvorligt. Den blev i mandags lanceret i cd-baren i Frederikshavn, som ifølge Allan Olsen er den eneste tilbageværende musikbutik i hele landsdelen. Og herefter kan den købes hos 43 ud af de 44 Spar-købmænd, der findes i Vendsyssel. Allan Olsen vil ikke udelukke, at albummet senere vil blive solgt andre steder i Danmark, men foreløbig har han det fint med, at folk skal bevæge sig til Vendsyssel for at få fat i cden eller eventuelt få en derfra til at sende den til dem med det der postvæsen.

Han udgiver på eget pladeselskab og har indtil videre ikke lagt sine sange ud på de såkaldte streamingtjenester på internettet. De systemer betaler ikke kunstnere godt nok, mener han og opfatter i øvrigt sit publikum som mennesker, der gerne vil have en fysisk cd i hånden.

Kan du ikke være nervøs for, om albummet bliver solgt, når det kun udgives i så lille et geografisk område?

Der bor 303.000 mennesker i Vendsyssel, og hvis de alle sammen køber Jøwt, bliver den det næstmest solgte album i Danmark siden Kim Larsens Midt om natten, siger Allan Olsen med sit sædvanlige glimt i øjet.