Prøv avisen
Bog

Amerikanske billeder af den rå poesi, der opstår, når mennesker er sammen

5 stjerner
Nonner og krykker ses i flere af Garry Winogrands fotografier som her fra et gadekryds i New York. I et tilsyneladende tilfældigt snapshot uden de store kompositoriske overvejelser er der korrespondancer og spejlinger at fortabe sig i: mellem lommetørklæderne i henholdsvs hænderne på manden i baggrunden og nonnen i midten. Og mellem de små grupper af henholdsvis hvide og sorte kvinder på denne tilfældige gade. Hverdagen var for Winogrand fuld af historier. – Foto fra bogen.

Fotografen Garry Winogrand revolutionerede fotografiet og banede vejen for vor tids Instagram-billeder med urbane motiver. Nye bøger og udstillinger indvarsler en fortjent renæssance for den glemte arbejderklassesøn fra New York

Se billederne nederst i artiklen.

Garry Winogrand er blevet beskrevet som fotografen, som alle kender – også selvom de ikke kender ham. Han blev født i bydelen Bronx i 1928 som søn af ungarske og polske jødiske udvandrere (efternavnet udtales ”Vinnogrand”), røg ud i glemslen i 1970’erne, men nu er hans stjerne hastigt stigende – blandt andet på grund af Instagram.

På det sociale medie lægger utallige amatørfotografer en strøm af storbymotiver ud, hvoraf mange står i gæld til Winogrand. Det var nemlig ham – og hans generationsfæller Diane Arbus og Lee Friedlander – der gjorde snapshots fra storbyen, oftest New York, til først kunst og senere hvermandseje.

Før Winogrand var fotografiet journalistisk (et billede skulle være dokumentation og illustrere en historie til avisen eller et magasin), eller også var det taget indenfor i et studie med kunstigt lys i diverse arrangementer.

Efter Winogrand rykkede fotografiet ud af studierne og blev del af den moderne storbyvirkelighed. Og billederne begyndte at fortælle selvstændige historier om den moderne eksistens, som Winogrand fangede i ofte travle tableauer: et befærdet vejkryds, fyldte bænke i en park, optrin på velbesøgte strande.

Det er ikke kun instagrammere, der har genopdaget Winogrand. Den etablerede museums- og bogverden er også godt med. For fem år siden slog det ansete Metropolitan Museum i New York tonen an med en fremragende vandreudstilling, der bragte fotografen ud af glemslen (udstillingen blev anmeldt her i avisen den 14. juli 2014).

Winogrand var speciel ved kun at efterlade et sparsomt værk, da han døde i 1984. Tusindvis at hans fotos var aldrig blevet fremkaldt eller organiseret, vel fordi han ikke betragtede sig selv som kunstner, men mere som en mand af folket, og desuden manglede han penge og havde travlt med et turbulent privatliv og tre ægteskaber. Han kunne derfor nemt være blevet glemt.

Udstillingen dengang varslede en renæssance. Sidste år havde en grundig dokumentarfilm, ”All Things Are Photographable”, premiere. Siden udkom forfatteren Geoff Dyers smukke og personlige værk ”The Street Philosophy of Garry Winogrand”, som billederne her på siden er taget fra, og for tiden vises udstillingen ”Garry Winogrand: Color” på Brooklyn Museum (kan ses indtil den 8. december). Udstillingen er den første, der alene viser hans farvebilleder, som han tog over 45.000 af fra de tidlige 1950’ere til de sene 1960’ere.

Med hans enorme katalog har offentligheden fået ikke alene et nybrud i fotokunsten og kunsthistorien generelt, men også en dokumentation af USA’s udvikling – Winogrand kaldte sig selv ” a student of America” – fra optimisme i 1950’erne til politisk desillusion i 1970’erne. Hans billeder af den rå poesi i det offentlige liv er mageløse.

Med denne artikel holder ”bøger udefra”, som bringes hver mandag, sommerferie. Omtalen af udenlandske bøger vender tilbage til august.

Winogrand var urbanitetens fotograf, men han rejste også ud i landet og viste sine landsmænd i uvante omgivelser. Her er det en forstadsfamilie med grill og picnickurv, der er taget til White Sands i New Mexico, et nærmest overjordisk landskab med evighedens perspektiv. Skyerne har form som bjerge, og bildøren er stadig åben – haster familien (og hvor er faren?) hen imod uendeligheden? – Foto fra bogen.
Mere sommer: Solcreme er noget, der kommer engang i fremtiden. Her i 1950’erne er det øjnene, man beskytter med små gule dimser. Snapshot af solbadende ægtepar. – Foto fra bogen.
Der er mønstre en masse i et billede som dette: dels i mandens og kvindens tøj, dels i cementbelægningen. De rygvendte er voksne, på vej væk; mod beskueren kommer fremtiden: de to børn. – Foto fra bogen.