Anmelder om Jacob Collier koncert: Som at træde ind i et klasseværelse på den anden side af regnbuen

Den 27-årige englænder Jacob Collier har gjort nørdet musikteori til et internetfænomen. Torsdag gav han sin første danske koncert i et udsolgt Store Vega

Generation Z har fået deres egen Bernstein i 27-årige Jacob Collier, og en koncert med ham er som at træde ind i et klasseværelse på den anden side af regnbuen, skriver anmelder Sune Anderberg, der i torsdags oplevede den unge brite Jacob Colliers første koncert på dansk jord.
Generation Z har fået deres egen Bernstein i 27-årige Jacob Collier, og en koncert med ham er som at træde ind i et klasseværelse på den anden side af regnbuen, skriver anmelder Sune Anderberg, der i torsdags oplevede den unge brite Jacob Colliers første koncert på dansk jord. .

En novemberaften i 1954 tonede en 36-årig Leonard Bernstein frem på amerikansk tv iført løst jakkesæt. Med hænderne foldet bag ryggen og opvakte øjne henvendte han sig blidt, men autoritativt til befolkningen.

Over en halv time foredrog den unge komponist og dirigent om første sats af Beethovens 5. symfoni, mens han vandrede frem og tilbage mellem sit orkester og noderne på flyglet, som om han befandt sig i sin egen dagligstue.

Tempoet var roligt, formidlingen smittende, og effekten enorm: To uger senere prydede Bernstein forsiden af Life Magazine, han var blevet folkeeje. Menig mand elskede ham for at åbne den klassiske musik og jazzens verden for dem.

Knap 60 år senere, i julen 2011, lagde en ung nord-londoner den første af en række sindsoprivende a cappella-videoer ud på videoportalen YouTube. Jacob Collier, dengang blot 17 år og udstyret med viltert sort hår, blev hurtigt et fænomen i musikerkredse.

Purunge nørder og notabiliteter som Quincy Jones faldt pladask for hans sindrige arrangementer af Gershwin og Stevie Wonder, svævende koraler over gammel amerikansk poesi og ikke mindst en højtstablet udgave af temaet fra tegnefilmsserien ”Flintstones”, der sikrede ham en Grammy for bedste arrangement i 2017.

Men det var ikke kun Colliers overmenneskelige musikalitet, der tiltalte hans voksende publikum. Det var også hans ivrige formidling af sværmerisk musikteori, perfekt gehør og ekstremt komplekse musikalske strukturer. Generation Z havde fået deres egen Bernstein.

Torsdag aften gav Jacob Collier sin første danske koncert i et udsolgt Store Vega i København. Allerede inden koncertstart omdannede publikum – en generation opdraget af internettet – spillestedet til et kolossalt trommesæt ved at klappe synkoperede rytmer og stampe taktfast i balkongulvet. Kreativiteten lever.

På scenen sprang den høfligt overgearede Collier rundt i et lysbad af blinkende neon og spillede på publikums sangstemmer som et paradisisk orgel. Det var som at træde ind i et klasseværelse på den anden side af regnbuen.

Med sig havde Collier et band, der excellerede i tætte, jazzfødte vokalharmonier og polyrytmiske tilnærmelser til sensuel r’n’b og dreven funk. Collier selv speed-rappede, sang med og uden vocoder vandrede fra instrument til instrument og demonstrerede sin gennemførte musikalitet.

Når musikken af og til lagde sig op ad Prince, savnede man måske en umiddelbar sanselighed i Colliers dresserede stemme. Det vejede bandets eminente korsanger Alita Moses dog op for; koncerten igennem gav hun en masterclass i nuanceret r'n'b-vokal.

Undervejs fik frontmanden besøg af sin mor, Suzie Collier, der spillede sart violin over Gershwin-standarden ”Love is here to stay”. Det var kært, men sønnen måtte godt have afsøgt flere af de musikalske grænser, han er berømt for at have udvidet.

Den Bernstein-værdige formidling af uendeligt potentiale trådte lidt i baggrunden til fordel for dannebrogs-gimmicks og floskler om, at musik kan forene os alle. Skru hellere op for nørderiet, verden er klar til at lade hovedet danse.

Internationale medier har allerede givet Jacob Collier tilnavnet ”zoomernes Mozart”. Han har vist, at man godt kan kombinere en forkærlighed for Britten og mikrotonalitet med populærmusikalske hovedstrømninger.

Koncerten i Store Vega i København afslørede, at Collier, det fedtmulede geni, endnu ikke får helt lige så meget ud af scenen, som han får ud af kameraet på YouTube. Men vi nærmer os.

Jacob Collier. Store Vega, København. 14. juli.