Anmeldere af Kirchner og Nolde på Statens Museum for Kunst er mildest talt uenige

Skal man betragte kunst æstetisk, eller skal man tolke den ind i en nutidig kontekst, som risikerer at komme til at overskygge værket?

Statens Museum for Kunsts udstilling ”Kirchner og Nolde til diskussion” præges af nutidig moralisme, mener nogle af landets anmeldere. Andre kalder den moderne og nuanceret. Her er det Emil Noldes ”Mor og dreng” (”Mutter und Knabe”), 1914 og Ernst Ludwig Kirchners: ”To gule modeller med blomsterbuket” (”Zwei gelbe Akte mit Blumenstrauss”) fra 1914. – Foto: Bündner Kunstmuseum Chur og Fotowerkstatt Elke Walford und Dirk Dunkelberg/Nolde Stiftung Seebüll.
Statens Museum for Kunsts udstilling ”Kirchner og Nolde til diskussion” præges af nutidig moralisme, mener nogle af landets anmeldere. Andre kalder den moderne og nuanceret. Her er det Emil Noldes ”Mor og dreng” (”Mutter und Knabe”), 1914 og Ernst Ludwig Kirchners: ”To gule modeller med blomsterbuket” (”Zwei gelbe Akte mit Blumenstrauss”) fra 1914. – Foto: Bündner Kunstmuseum Chur og Fotowerkstatt Elke Walford und Dirk Dunkelberg/Nolde Stiftung Seebüll.

”Lige nu på SMK står der Kirchner og Nolde på bannerne udenfor, men selvom der er en imponerende samling billeder af de to kunstnere på udstillingen, er kunsten blevet disrupted af på sin vis vedkommende intermezzoer i salene og på væggene af antropologer, museumsfolk og kunstnere, der forklarer noget om tiden og værkernes problematikker set med dagens blik.”

Artiklen fortsætter under annoncen