Avantgardetoner spillede sammen med folkemusik i fornem koncert

Den Danske Strygekvartet og Copenhagen Phil i fornemt samarbejde i Konservatoriets Koncertsal

Et symfoniorkesters opstilling på scenen kan udformes på forskellige måder alt efter dirigentens præferencer og komponistens eventuelle anvisninger. Men ved en spektakulær uropførelse i Konservatoriets Koncertsal på Frederiksberg, København, i fredags måtte man gnide øjnene en ekstra gang, da man synede opstillingen, for alle strygerne var splittet op i sektioner, så de dannede i alt otte strygekvartetter, og på den måde syntes cellogruppen på det nærmeste spredt for alle vinde. Og forrest på scenen, som en fortrop til det talstærke Copenhagen Phil, havde Den Danske Strygekvartet taget plads.

Det var et velovervejet alternativ og en del af en spektakulær uropførelse. Thomas Agerfeldt Olesens nye ”Sinfonia Concertante” lød nok til at begynde med som et karakteristisk avantgardeværk, men var i bund og grund forankret i flere århundreder gamle klassiske traditioner – vi behøver bare minde om, at Mozart skrev to vidunderlige værker i genren, ét med en violinist og en bratschist foran orkestret og ét med fire blæsere som solister. I stedet havde Agerfeldt Olesen ret originalt valgt en strygekvartet som de koncerterende solister. Og i melodisk forstand kom vi snart ind i smult vande, da både kvartet og orkester istemte et energisk stykke dansk folkemusik, en sekstur fra Vendsyssel. Det blev for alle genkendelsens glæde, for den havde Den Danske Strygekvartet som koncertens første programpunkt spillet med fynd og klem. Agerfeldt Olesen spandt i sit spritnye, 30 minutter lange værk lystigt videre på seksturen og varierede det både i volumen og udformning med de triumferende messingblæsere som et effektivt bagtæppe af smældende lyd. Det nye værk blev hilst med næsten hujende bifald, ikke mindst rettet mod de fire strygere i Den Danske Strygekvartet: violinisterne Rune Tonsgaard Sørensen og Frederik Øland, Asbjørn Nørgaard på bratsch og Frederik Sjölin på cello. Det hører med i billedet, at de alle har en fortid som musikere i Copenhagen Phil.

Koncerten var uden pause, og efter at man var vendt tilbage til en mere tradition orkesteropstilling, fik vi først Hans Abrahamsens nye ”Ten Sinfonias”, et 20 minutter langt værk fra 2010, der bygger på hans første strygekvartet fra 1973. Også her var der skelet behørigt til barokkens rødder, uden at vi gik glip af Abrahamsens særlige og meget originale tonesprog.

Med koncertens sidste nummer var fokus rettet mod Norge. I 1884 fejrede man 200-året for Ludvig Holbergs fødsel – han er som bekendt født i Bergen, og det rimelige er nok at dele sol og vind lige og betegne ham som dansk-norsk. Hans bysbarn, den verdensberømte komponist Edvard Grieg skrev – bortset fra en jubilæumskantate – en Holberg-suite (opus 40), som viste sig langt mere holdbar end kantaten. Den spillede strygergruppen i Copenhagen Phil under den engelske dirigent Geoffrey Patersons dedikerede ledelse, så man fik en skøn fornemmelse af både Holbergs og Griegs æra.