Prøv avisen

Babysalmer åbner barnetroen

Salmedigterne Janne Mark og Iben Krogsdal ønsker med ny babysalmebog at give børn ord for kristentroen.

Med babysalmesamlingen ”Det store for de små” vil Janne Mark og Iben Krogsdal give både børn og voksne en rimende ramme til at synge, klappe og tale om tro

Der står stadig brød og pålæg på bordene i Brorsons Kirkes krypt, da kirkens sanger og musikunderviser, Janne Mark, tager imod Kristeligt Dagblad, efter at de sidste deltagere til et babysalmesangshold netop er gået.

”Her i kirken har konceptet udviklet sig til en form for ekstra mødregruppe, hvor deltagerne bliver og spiser sammen med hinanden, så det er rigtig hyggeligt,” forklarer hun smilende, mens vi finder et mødelokale for at tale om salmesamlingen ”Det store for de små”.

Det er salmedigteren Iben Krogsdal, der har skrevet teksterne, mens Janne Mark har skrevet melodierne til de 30 nye rim, remser og børnesalmer i samlingen, som først og fremmest er tænkt som en hjælp til alle de kirker og forældre, der har taget babysalmesang til sig:

”Jeg har lavet babysalmesang i snart ni år og elsker det stadig. Når ti babyer er stille på samme tid i lykkelig henførelse over rytmer og salmer, er det magisk. Det styrker ikke kun børns motorik og sangglæde. Det giver et rum af nærvær, som mange forældre sukker dybt efter. Og gennem salmelegene med babyerne kan det også være en anledning for de voksne til at tænke over tro,” siger hun og tilføjer:

”Nogle forældre kommer her måske med kedelige konfirmationsminder eller andre dårlige møder med kirker. Men mange af dem dukker så senere op med deres familier til vores familiegudstjenester, når forløbet med babysalmesang er slut, fordi de får en stærk tilknytning til kirken gennem salmesangen med deres babyer.”

Det overraskende fællesskab i kirken tiltrækker så mange, at der er lange ventelister for at komme på et af kirkens babysalmehold.

Men det er ikke kun her i kirken på Nørrebro i København, at babysalmesang hitter. Konceptet er blevet kaldt den største folkekirkelige succes i efterkrigstiden - selv uden efterfølgende brød, som mennesket som bekendt heller ikke skal leve af alene. Og idéen udspringer netop af en tanke om, at både babyer og voksne har brug for andet end mad i livet. Men mens alle forældre tænker over, hvad de kommer i deres børns munde, er det også vigtigt, hvad man kommer i børns ører.

”Det er hele grundtanken med babysalmesang, forklarede idékvinden bag babysalmesang, musikprofessor Inge Marstal, engang. For troen kommer af det, der høres. Og sang åbner som intet andet sindet, så de sidste ti år er konceptet blevet adopteret af kirker over hele landet,” siger Janne Mark.

Hun begyndte selv til babysalmesang med sine egne børn hos lektor ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium Anne-Mette Riis for godt ni år siden.

Det var en slags mesterlære for hende, og sådan fik hun straks lyst til at tage idéen med sig til Brorsons Kirke, hvor hun har haft babysalmesang siden. Og konceptet holder stadig. For gennem salmesang for de allermindste er det på den måde også lykkedes at få kontakt med tusindvis af voksne danskere over hele landet, der ellers ikke ville finde på at komme frivilligt i folkekirken uden for højtider og de store øjeblikke i livet, der kræver kirkelige handlinger, forklarer hun.

”Idéen er faktisk genial. For den kombinerer de store, smukke kirkesale med god lyd, der ellers ville stå tomme, med de mange, især mødre, der går alene derhjemme på barsel. Og her får de både en mulighed for at møde kirken og hinanden. For babysalmesang er et helhedskoncept, der giver magiske øjeblikke for både børn og voksne,” siger Janne Mark.

Hun har selv skrevet en del salmer før til voksne, men det har været en fest og et frirum at lægge musik til 30 nye børnesalmer af Iben Krogsdal i samlingen ”Det store for de små”.

”Vores tanke er ikke, at de skal erstatte de gamle salmer, som vi bruger og elsker. Men at supplere dem med børnesalmer, der er skrevet direkte til børn. Vi har begge også skrevet en del salmer til voksne, men dette projekt har været en livgivende legeplads for os begge mellem alt det andet,” siger hun og fortsætter:

”Alle slags gode salmer kan genantænde barnetroen, men her er der netop givet mere plads til leg, ligesom det største i livet også italesættes. Der er for eksempel også børnesalmer, der handler om døden, ligesom der er salmer, der handler om killingers fødsler, der kan få en til at tænke over livets mirakel.”

Idéen til samlingen, der har været næsten fire år undervejs, opstod, da de så et behov for at supplere de kendte salmer, der bliver brugt til babysalmesang, med nogle nye salmer, der italesatte troen i børnehøjde.

Derfor er en del af salmerne skrevet i et bevidst legende og lidt enfoldigt sprog, der tager børns verden og undren alvorligt, fortæller Iben Krogsdal.

”Det har været en leg med ord og sprog at skrive salmerne. Når man laver rim og remser, er man jo inde i et legende univers. De er jo også skabt, så børn kan klappe og lege med dem. Og det er heller ikke specielt forkyndende eller opdragende salmer,” siger Iben Krogsdal, der hellere ville have børn og voksne til at tale om tro end at komme med en masse pædagogiske bibelhistorier, som hun siger:

”Der er plads til sjov og ballade i mine tekster, men de er alligevel skrevet med en form for alvor bag alt det sprudlende. Og det er mit håb, at de også vil blive brugt på børneværelserne som en rimende ramme til at tale om alt det store i livet. Hvem er Gud? Hvad er døden? Hvad sker der med et barn, der dør?”, siger Iben Krogsdal.

I sine nye børnesalmer beskriver hun himlen som et strålende børnehjem, hvor de døde børn leger med hinanden.

Og hun glæder sig også over, at hendes tekster nu vil blive brugt til at få både børn og voksne ind i kirkens rum via babysalmesang.

”Jeg har aldrig stået for babysalmesang selv, men jeg synes, at det er en fantastisk måde at gå ind i det kristne univers på. Det er smukt, at det foregår i kirken, og jeg er sikker på, at det kan blive en varig glæde for både børn og voksne som en åbning til både kristendommen, salmesangen, fællessangen og fællesskabet i folkekirken,” siger Iben Krogsdal, der også har ladet sig inspirere af gamle salmer til at skrive sine nye børnesalmer.

For eksempel har ”Vor Gud, han er så fast en borg” inspireret hende til at skrive ”Vor Gud, han har så stor en fod” i ”Det store for de små”.