Bearbejdelse af sorg

SE TRAILER: Ny film af instruktøren Jon Cameron Mitchell handler om tab og bearbejdelse af sorg

ITAR-TASS: MOSCOW, RUSSIA. JANUARY 18, 2011. Nicole Kidman, Aaron Eckhart starring in John Cameron Mitchell's film Rabbit Hole. (Photo ITAR-TASS/ VOLGAFILM press service)
ITAR-TASS: MOSCOW, RUSSIA. JANUARY 18, 2011. Nicole Kidman, Aaron Eckhart starring in John Cameron Mitchell's film Rabbit Hole. (Photo ITAR-TASS/ VOLGAFILM press service). Foto: Itar-Tass.

5 ud af 6 stjerner.

Der går et stykke tid, inden man finder ud af, hvad det handler om i John Cameron Mitchells intense drama "Rabbit Hole" – Kaninhullet. Vi følger et yngre ægtepar, Becca og Howie, der tydeligvis har problemer. Men de har ikke noget med kaniner eller kaninhuller at gøre.

Og så alligevel. For der er jo lige det berømte kaninhul fra "Alice i Eventyrland". Dét, der markerer overgangen mellem den almindelige og den ukendte verden. I dén forstand er Becca og Howie faldet ned i et kaninhul. De gjorde det den dag for otte måneder siden, da deres fireårige søn løb efter deres hund. Ud på vejen, ud foran en bil.

Filmen handler om deres, meget forskellige, reaktioner på det grusomme tab. Becca, der spilles af Nicole Kidman, som endnu engang er fremragende, holder sig fra andre mennesker og forsøger sig med at opbygge en kontrollerbar verden, samtidig med at hun langsomt fjerner minderne om sønnen: tegningerne på køleskabet, billederne på væggen, tøjet. Howie ser og genser videofilm med sønnen på mobiltelefonen og omgås gerne andre mennesker.

Vi er nede i det helt intime format med få skuespillere og få locations. Det skyldes formentlig, at "Rabbit Hole" oprindelig er skrevet til teateret. Forfatteren, David Lindsay-Abaire, har selv skrevet filmmanuskriptet, og det er der kommet et intenst drama ud af. Becca og Howie slider heftigt på hinanden, og hverken familien eller den terapigruppe, de deltager i med noget forskelligt engagement, synes at kunne hjælpe dem videre oven på deres nærmest naturstridige tab. Deres forhold bliver ikke umiddelbart bedre, da Becca begynder at omgås den teenager, der uforvarende kom til at køre deres søn ihjel. Omkring dem spejler bipersonerne deres problemer. Beccas mor har mistet en voksen søn, og i deres sorggruppe møder de varierende reaktioner på tabet og ikke mindst forskellige tolkninger af årsagerne til det. Er det Guds uransaglige plan, eller er det tilfældet? Stærke sager i et tæt spillet drama.

kultur@k.dk

Rabbit Hole. USA 2010. Instruktion: John Cameron Mitchell. 95 minutter. Premiere i Empire, Gloria, Vester Vov Vov, København, og Øst for Paradis, Aarhus.