Beethovens Skæbne-symfoni rykker altid

Brahms’ mesterlige Haydn-variationer, Sibelius’ enestående violinkoncert og Beethovens geniale Skæbnesymfoni, den måske mest kendte af alle symfonier – det er da et program, der sætter forventningerne højt. Og de blev til fulde indfriet ved Copenhagen Phils koncert i Konservatoriets koncertsal. Brahms var 40 år, da han i 1873 komponerede sine variationer over et tema af Haydn. Det forunderlige ved dette cirka 20 minutter lange værk er, at det på indtagende vis kombinerer Haydns tonesprog med romantikkens mere følsomme stil. Og med den tyske ”altmaestro” Christoph Eschenbach (han har været elev af blandt andre Herbert von Karajan og er efterhånden blevet 81 år) på podiet kunne man være sikker på at få en sammenhængende fortolkning af variationerne, der også byder på fine soloindsatser for træblæserne. Her hæftede man sig ikke mindst ved det smukke fagotspil, Clara Manaud præsterede.