Betagende bratschist

Maxim Rysanov viste verdensklasse ved en udmærket torsdagskoncert

Torsdagskoncert. DR SymfoniOrkestret. Dirigent: Michael Schönwandt. Solist: Maxim Rysanov, bratsch. Værker af Dean, Walton og Rimskij-Korsakov. Koncerten genudsendes den 27. februar klokken 9 i DR Klassisk og klokken 13 i P2.
Torsdagskoncert. DR SymfoniOrkestret. Dirigent: Michael Schönwandt. Solist: Maxim Rysanov, bratsch. Værker af Dean, Walton og Rimskij-Korsakov. Koncerten genudsendes den 27. februar klokken 9 i DR Klassisk og klokken 13 i P2. Foto: Rune Evensen.

4 ud af 6 stjerner.

Bratschen hører vel til blandt den klassiske verdens mest undervurderede instrumenter. Selv i strygekvartetter bliver den ofte klemt mellem violinernes dominans og celloens varme klang. Der er da også skrevet meget få koncerter for instrumentet. Det skyldes, at i "gamle" dage var bratschister ofte violinister, der havde kendt bedre tider og var blevet degraderet til at spille bratsch. Der var altså stærkt ufortjent ikke meget prestige i det. Derfor bliver man også yderligere positivt overrasket, når man for alvor bliver præsenteret for de fantastiske klangmuligheder, bratschen rummer.

Det gjorde man ved sidste uges torsdagskoncert, hvor en af bratschisternes førstemænd – ukraineren Maxim Rysanov – var solist i englænderen William Waltons bratschkoncert. Det blev en blændende opvisning i overlegen teknik, stensikker intonation og en intim, men alligevel udadvendt og meget præcis farvelægning af Waltons partitur, der ikke på traditionel vis er formet som en brydekamp mellem solist og orkester, men snarere er en tætvævet dialog mellem parterne. Rysanov forfaldt da heller aldrig til ren ekvilibrisme, men viste tværtimod stor musikalsk intelligens i forløsningen af værkets kammermusikalske kvaliteter. Michael Schönwandt indfangede også fornemt koncertens engelske vemod og lod aldrig orkestret udfolde sig vildt ekspressivt, men derimod elegant og præcist. På den måde oplevede man en sjælden harmoni mellem orkester og solist.

Inden Rysanovs smukke fraseringskunst indtog koncerthuset, stod australieren Brett Deans orkesterstykke "Amfiteater" på programmet. Et lille stykke interessant modernisme med finurlige klangfigurer i en kakofoni af disparate toner, men i hele sit væsen temmelig humorforladt og ikke specielt kropsligt i sin opbygning af intellektuelle lydskulpturer.
Så vi går hurtigt videre til koncertens sidste værk, Rimskij-Korsakovs mest berømte stykke musik, den symfoniske suite "Sheherazade" fra 1888. Sheherazade var den persiske dronning, der for at holde sig i live fortalte historier nat efter nat til sultanen, så der til sidst var 1001 af dem. Melodierne bobler lystigt og umådeligt i de fire lysende og fantasifuldt orkestrerede satser, men værket mangler i denne anmelders ører noget mørke og dybde midt i alt det musikalske festfyrvækeri, før det river i maven.

Men det skal ikke ligge Schönwandt til last, som bedre end de fleste fremmaner den helt rigtige voluminøse, romantiske klang med sine dansante bevægelser og sit store vingefang. Og så sidder der altså en række fremragende solister i orkestret: Jeg bliver aldrig træt af den finske førsteklarinettist, men fagotten skal også have ros, og det samme skal koncertmester Christina Åstrand, der lyrisk og fortættet forløste Sheherazades stemme på sin violin. En god tone at gå hjem på.

kultur@k.dk

Torsdagskoncert. DR SymfoniOrkestret. Dirigent: Michael Schönwandt. Solist: Maxim Rysanov, bratsch. Værker af Dean, Walton og Rimskij-Korsakov. Koncerten genudsendes den 27. februar klokken 9 i DR Klassisk og klokken 13 i P2.