Bob Dylans moderne sang er som en improviseret prædiken. Anmelderne er begejstrede

Bob Dylan sætter andres sange i centrum i sin nye bog ”Den moderne sang”, der i sidste uge udkom verden over

"Den moderne sang” af Bob Dylan indeholder 66 essays, som hylder og ser tilbage på nogle af Bob Dylans store idoler. Her ses en ung Bob Dylan give koncert i K.B. Hallen 2 i København tilbage i 1966.
"Den moderne sang” af Bob Dylan indeholder 66 essays, som hylder og ser tilbage på nogle af Bob Dylans store idoler. Her ses en ung Bob Dylan give koncert i K.B. Hallen 2 i København tilbage i 1966. Foto: Kurt Petersen/Nordfoto-Nordfoto/Ritzau Scanpix.

Lige siden Bob Dylan i 2004 udgav selvbiografien ”Krøniker. Bind 1” har hans mange fans ventet på, at der skulle komme en fortsættelse på de anmelderroste erindringer. Men den lader stadig vente på sig. Til gengæld har den amerikanske singer-songwriter og nobelprismodtager nu skrevet 66 essays om sange af sine forbilleder, blandt andre Elvis Presley, Nina Simone, Elvis Costello, Little Richard, The Who, Cher, Willie Nelson og Bing Crosby. De er samlet i ”Den moderne sang” (udgivet på Gutkind, på dansk ved Jakob Levinsen), som i sidste uge udkom over hele verden.

Den amerikanske avis The Washington Post betegner essaysamlingen som 66 eksempler på skønhed, uro og forløsning, der ville kunne fungere glimrende som en sidste vilje og et vidnesbyrd fra Bob Dylan, hvis det usandsynlige skulle ske, at han skulle gå hen og dø, mens The New York Times skriver, at teksterne snarere fremstår som rapsodiske undersøgelser af, hvorfra sangenes fascinationskraft stammer, end stramme musikanalyser. De enkelte essays flyder som en improviseret prædiken, lyder konklusionen, og der er ingen, der kan mærke, at der er blevet arbejdet på dem over mange år.