Fysisk bog kombineret med teknologi skal give børn lyst til at læse

Manden bag den populære Pixeline-serie, Søren Jønsson, vil give børn oplevelsen af, at det er dejligt at læse

Foto: Peasoup
Foto: Peasoup.

Hvornår og hvordan fik du idéen til at skrive bogen?

Den stammer egentlig helt tilbage fra, da jeg var producer og manuskriptforfatter på computerspillet Pixeline, hvor jeg altid har haft et ønske om at gøre en forskel for børn gennem leg og læring. For tre år siden begyndte jeg at udvikle et brætspil, hvor jeg talte med vores programmør Mikkel, som foreslog, at han måske kunne lave noget augmented reality til det, som er et digitalt lag, du kan lægge oven på den virkelige verden. Noget tid efter var jeg så på legetøjsmessen i Nürnberg, hvor jeg mødte og talte med den amerikanske tryllekunstner og opfinder Mark Setteducati, som sagde til mig: ”Søren, hvis du skal lave noget rigtig fedt, så skal du kombinere alt det, du kan, og så lave en ting ud fra det.” Det tændte gnisten.

På hvilken måde er bogen blevet anderledes end den, som du forestillede dig at skrive?

Min tanke var egentlig at lave en bog, som kunne inspirere børn til at lære matematik, som den første bog ”Ildmesteren” også afspejler. Jeg faldt så over et forskningsprojekt, der viste, at børns lystlæsning er for kraftigt nedadgående. Så i stedet for at fokusere på, at børn skulle lære matematik, så kom jeg til den konklusion, at i virkeligheden er det nok bare at få børn til at læse af lyst. Her bruger vi så en teknologi, som børn er hjemmevant i. Vores tests viser, at vi har nået nogle børn, som ikke plejer at læse så meget.

Hvilken bog har inspireret dig mest i arbejdet med denne bog?

”Sværd og trolddom”-serien, hvor særligt den første bog, ”Troldmanden fra Ildbjerget”, har været min inspiration, og som er nogle bøger, jeg selv har læst meget. Det, som de bøger kan, er, at du er helten i din egen historie. Der er flere veje gennem historien, så hvis jeg vælger én vej, så går jeg selvfølgelig glip af noget af historien, men så får jeg åbnet op for noget, jeg selv har valgt. Det er også noget af det, man har i en del af computerspilsverdenen i dag, hvor det er dig, der har ejerskabet.

I ”Bag om bogen” stiller vi en aktuel forfatter tre faste spørgsmål om vedkommendes nye bog.