Britiske eksperter afviser at kalde Kierkegaard antisemit

Kierkegaards bemærkninger om jøder var typiske for hans samtid. Trods sine antijødiske kommentarer identificerede Kierkegaard sig selv med jøder, fremhæver britisk professor

Søren Kierkegaard. Foto: Scanpix.
Søren Kierkegaard. Foto: Scanpix. Foto: Kristoffer Juel Poulsen.

Antijødiske kommentarer kan på ingen måde sidestilles med antisemitisme, sådan som Peter Tudvad gør i sin kommende bog. Det understreger tre britiske eksperter i Søren Kierkegaard og antisemitisme over for Kristeligt Dagblad.

Kierkegaard-kenderen, professor George Pattison fra Christ Church College ved Oxford Universitet, understreger, at begrebet antisemitisme er en anakronisme i forhold til Kirkegaard. I hans samtid så man på jøder i en religiøs og ikke i en biologisk eller etnisk sammenhæng.

"Kierkegaard kritiserede jøder på et religiøst grundlag. Men hvis de konverterede til kristendommen, så var det i orden. Men jøder, som var konverteret, blev stadig forfulgt af nazisterne," pointerer George Pattison, som ikke kan forestille sig, at Kierkegaard ville have taget del i antisemitismen, hvis han havde levet i Nazityskland.

Derimod ser han Kierke- gaards bemærkninger som tidstypiske.

"Kirkegaard var ikke bedre end sin samtid. Man kan særligt finde de forfærdelige, antijødiske udsagn i hans dagbøger," fremhæver George Pattison.

Han understreger, at Kierkegaards mangeårige sekretær var jøde, og trods sine mange fordømmende udfald mod redaktør M.A. Goldschmidt fra Corsaren roste og beundrede Kierkegaard også Gold- schmidt, som han mente forspildte sine akademiske evner på det satiriske blad.

George Pattison påpeger, at Kierkegaard tilmed klagede over, at han følte sig behandlet som en jødisk sælger.

"Det er interessant, at han identificerer sig selv med jøder, fordi folk først roser hans tanker og derefter bagtaler ham. Han ser, hvor dobbeltmoralske mennesker er," siger George Pattison, som underviste i netop Kierkegaard på Aarhus Universitet fra 2002 til 2003.

George Pattison fremhæver videre, at Kierkegaards filosofi havde, og stadig har, en stor indflydelse på jødisk tankegang, fordi hans måde at udlægge Bibelen på er meget jødisk. Som beskrevet i sidste uge her i avisen afviser også den britiske advokat og forfatter til værket "Trials of the Diaspora", Anthony Julius, at Kierkegaards filosofi var påvirket af hans personlige opfattelse af jøder.

Teolog og lektor i social og politisk teologi ved St. Mellitus College i London, Stephen Backhouse, udgiver næste sommer en bog på Oxford University Press om Kierke- gaards kritik af kristen nationalisme.

Han medgiver, at det er muligt at tage citater af Kierkegaard ud af en sammenhæng, så de får en smag af antisemitisme. Men han opfordrer til at se på netop sammenhængen.

"Kierkegaard skrev nærmest ikke noget, som ikke var fyldt med ironi, sarkasme eller bevidste fornærmelser, med den klare intention at punktere læsernes selvtilfredse selvglæde og fange dem i et bagholdsangreb," forklarer Stephen Backhouse.

Han understreger, at Kierkegaards samlede værker netop handlede om at underminere racemæssig og national overlegenhed, som er brændstoffet for antisemitisme.

"Faktum er, at alle påstande om, at Kierkegaard var antisemitisk, skal vejes op mod hans indædte angreb på idiotisk religiøs patriotisme og faren ved etnisk nationalisme," konkluderer Stephen Backhouse.

norum@k.dk

Læs mere om debatten om Kierkegaard og antisemitisme på

@K.dk henvisning:k.dk