Cabaret sætter os selv på scenen - og stiller ætsende, vigtige spørgsmål

”Cabaret” på Aarhus Teater er ikke kun festlig, flot og forførende. Opsætningen giver os et blik ind i vores egne reaktioner på ondskab og er ætsende relevant samtidsteater

I "Cabaret" møder publikum den ikoniske kvindekarakter Sally Bowles (spillet af Sofia Nolsøe), som danser hver aften på Kit Kat Club.
I "Cabaret" møder publikum den ikoniske kvindekarakter Sally Bowles (spillet af Sofia Nolsøe), som danser hver aften på Kit Kat Club. Foto: Emilia Therese.

”Vi var berusede og bedøvede, og det var verdens undergang”. Sætningerne stammer fra den fortælling, som karakteren Clifford sætter sig til at skrive om livet i det løsslupne og pulserende Berlin i mellemkrigstidens Tyskland frem mod nazismen indtog.

Aarhus Teater opsætter lige nu musicalen ”Cabaret” på store scene i, hvad der mildest talt kan kaldes en overdådig og overrumplende scenografi. I forestillingen, vellykket instrueret Niclas Bendixen, møder vi den ikoniske kvindekarakter Sally Bowles, som danser hver aften på Kit Kat Club, hvor hun fortærer den ene mand efter den anden. En aften kaster hun sit blik på den amerikanske forfatterspire Clifford, som netop er ankommet til byen. Hun flytter ind i hans lejlighed, og sammen glemmer de alle forpligtelser, mens de kaster sig ud i Berlins forførende, lysende nat.