Carl Nielsen-kvintetten spillede med ungdommelig glød

Fem unge blæsere viste deres musikalske færdigheder ved en matinékoncert i Glyptotekets imponerende festsal

Korte koncerter kan undertiden opleves som fyldige. Det var tilfældet, da Carl Nielsen-kvintetten i søndags gav en matinékoncert i Glyptotekets smukke festsal, der er en af hovedstadens måske mest oversete seværdigheder og emmer af en tidsånd, hvor førende danske personligheder som brygger Carl Jacobsen kerede sig om kultur og kunst.

De fem unge blæsere – Kenny Aaberg Larsen, fløjte, Daniel Bogorad, obo, Nicolai Eghorst, klarinet, Christian Vinther, horn, og Sebastian Stevensson, fagot – havde sammensat et afvekslende program, der gav dem rig lejlighed til både at vise deres musikalske og virtuose færdigheder. For nogle af os var det en mindre skuffelse, at den programsatte Mozart-serenade, nummer 12 i c-mol, var blevet udskiftet med Kenny Aaberg Larsens arrangement af nogle numre fra balletmusikken til operaen ”Idomeneo”, men jeg køber argumentet om, at man ellers sjældent har mulighed for at høre denne musik, da den som regel fravælges i den i forvejen langvarige opera. Men helt så mesterlig som serenaden er den nu ikke.

Phillip Fabers arrangement af tre Carl Nielsen-sange – ”Jens Vejmand”, ”Solen er så rød, mor” og ”Den danske sang” – blev spillet med hørbar kærlighed til disse perler fra den danske sangskat. Publikums bifald var et klart udtryk for genkendelsens glæde og såre velfortjent.

I det tredje og sidste værk var det igen Kenny Aaberg Larsen, der havde stået for arrangementet – denne gang af en suite fra Igor Stravinskijs suite ”Ildfuglen”. Suiten blev ikke alene spillet med den krævede energi – for ikke at sige vildskab – men også med en fin fornemmelse for komponistens russiske rødder i de mere vemodige passager. Og selve afviklingen var præget af fleksibilitet med smidige overgange mellem stykkerne.

Ekstranummeret kender man måske fra den glimrende cd, Carl Nielsen-kvintetten netop har udgivet: en næsten gøglende udgave af Jacob Gades internationale hit ”Tango Jalousie”, spillet med endnu mere ungdommelig glød end de annoncerede numre.

Glyptoteket byder de tre sidste søndage i september på matinékoncerter fra klokken 12 og en times tid frem. Den 16. kan man opleve Den Danske Klavertrio i et rent Beethoven-program, den 23. lyder overskriften ”Lang- gaard versus Nielsen” – det dækker over, at de fire kvinder i den danske Nightingale String Quartet spiller værker af de to komponister – og endelig er Beethoven den 30. september atter på programmet, når Arild Kvartetten spiller to af mesterens ”gale” strygekvartetter, opus 130 og 133.