Den midaldrende forfatter Andreas Jørgensen, som er hovedperson i Christian Mørks nye velskrevne roman ”Kujonen”, ser tilbage på et intenst kærlighedsforhold.
Det begyndte så lovende. Ved en fest i New York mødte han en yngre succesfuld irsk krimiforfatter. Hendes rå charme betog ham i en grad så han uden at tøve tog imod hendes invitation til et fælles ophold på et lille irsk forfatterrefugium. Nora Broy, som hun hed, var skarp og indtagende, men også psykisk syg, utilregnelig og lidt for glad for alkohol.
Den mørke side opdagede Andreas dog først, da han havde forelsket sig hovedkulds i hende.
Christian Mørk kalder sin roman for et kærlighedsdrama, og det er ingen underdrivelse, for fortællingen om Nora og Andreas bølger frem og tilbage i et sært belyst psykisk landskab, hvor brutal afvisning og manisk tiltrækning afløser hinanden i et højt opskruet tempo, som kun bliver mere hæsblæsende, efterhånden som intrigen foldes ud for læseren.
Andreas krydrer sin beretning om sit forhold til Nora med små bemærkninger om den mangel på selvindsigt, der prægede ham i den første periode.
Han var en forelsket fantast, der i høj grad skabte billedet af den eksotiske irske Nora i sit eget hoved og bevidst overså de mange faresignaler, som hendes øvrige omgivelser nemt kunne få øje på.
”Hendes magnetiske, hårdkogte udstråling og perlende latter” slog simpelthen benene væk under ham. Da Andreas på et vist tidspunkt må erkende, at Nora ikke bare har ført ham bag lyset, men at hun notorisk lyver for ham, beslutter han sig for at kortlægge hendes hidtidige liv for at skrive en bestseller om hende. Han udgiver sig for at være en anden og opsøger hendes familie bag hendes ryg.
Det skaber et antal på en gang bizarre og rørende situationer, og herfra ruller plottet for alvor videre med kidnapningsforsøg, afpresning, flugt og bilafbrænding.
Man kan læse Christian Mørks roman som et sindbillede på, hvor langt mennesker er parat til at gå for at nå deres hedeste drømme, hvad enten de drejer sig om sex, karriere eller kærlighed. Andreas drives af et erotisk begær efter Nora og griber ødelæggende ind i en række menneskers liv i sin hæmningsløse jagt på at indfri det.
Uden at afsløre for meget kan man tilføje, at han kommer alvorligt til skade på krop og psyke, fordi han med åbne øjne lader sig trække rundt af sine stærke drifter.
Christian Mørk skriver varieret og levende. Fortællingen er dygtigt skruet sammen; og man bliver grebet af beretningen om Andreas’ kamp for at modstå Nora, når hun efter afsløringerne af sine triste løgne gang på gang lokker ham med søde ord om en himmelsk fælles fremtid. Det er skøn litterær underholdning med eksistentielt bid, fordi man også langsomt præsenteres for lag af Noras komplekse baggrund og dermed får en mere nuanceret forståelse af hende som person og af Andreas’ besættelse.
Man efterlades som læser med en indsigt i de følelser, der er på spil, når mennesker søger at styre og kontrollere hinanden i kampen for at opfylde begær, der basalt set aldrig lader sig opfylde.