Corona-pressede museer i USA sælger ud af samlingerne

Manglende besøgende tvinger flere amerikanske museer til at sælge ud af samlingerne. Det er dog ikke en kurs, som europæiske museer vil følge

Her ses besøgende til udstillingen "The Rise of the Sneaker Culture" på Brooklyn Museum i New York. Dette Museum kan nu være nødsaget til at sælge ud af samlingen på grund af manglende besøg under coronakrisen.
Her ses besøgende til udstillingen "The Rise of the Sneaker Culture" på Brooklyn Museum i New York. Dette Museum kan nu være nødsaget til at sælge ud af samlingen på grund af manglende besøg under coronakrisen. Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix.

Frasalg.

Sådan lyder et af de mest uartige ord i den internationale museumsverden. For museers opgave er at samle og bevare.

Men ordet frasalg frister i stigende grad museumsdirektører og deres bestyrelser, for efter et år, hvor anslået 95 procent af verdens museer har været corona-lukkede i kortere eller længere tid, så er tallene i regnskaberne så røde, at det kræver en ekstraordinær indsats at sikre fremtiden.

Særligt museer i USA, som ikke modtager statsstøtte, er villige til at sælge ud af arvesølvet.

Brooklyn Museum i New York førte således i efteråret an i frasalget for at få styr på økonomien. Museet solgte på auktioner værker til en værdi af 6,6 millioner dollars – svarende til 41 millioner kroner. Det mest prominente var maleriet ”Lucretia” af tyske Lucas Cranach den Ældre, som alene indbragte 26 millioner kroner, skriver kunstmediet Art News.

Men for europæiske samlinger er det generelt utænkeligt at sælge ud af samlingerne.

”Jeg tvivler på værdien af at gå ned ad den rute,” siger Serge Lasvignes, formand for Pompidou Centeret i Paris, til nyhedsstationen France 24.

Debatten har ligeledes udspillet sig i London, hvor eksempelvis Royal Academy of Arts i London ikke er en statsejet museum, men drevet af en fond. Eftersom Royal Academy primært er for britiske kunstnere, så har der været røster fremme om at sælge et relief af Michelangelo, som ikke naturligt hører hjemme i samlingen – og som ikke mindst kunne indkassere 100 millioner pund – næsten 860 millioner kroner.

Men det er en streg i sandet, som man ifølge direktør Axel Rüger ikke er villig til at overtræde.

”Ultimativt er det min opgave at sikre, at Royal Academy overlever. Men Royal Academy er ikke bare en bygning. Det er også en samling, som er betroet mig. Problemet er, at hvis et salg skal have en afgørende betydning, så skal man sælge kronjuvelerne. Frasalg af mindre betydende værker vil ikke generere de penge, som vi har brug for nu. Og du kan kun sælge noget en gang. Når det er væk, så er det væk,” siger han til avisen The Daily Telegraph.

I USA lempede den amerikanske forening for museumsdirektører, AAMD, sidste år reglerne, så det blev gjort acceptabelt at sælge ud af samlingen for at finansiere driften. Tidligere på året indikerede Max Hollein, direktør for New Yorks Metropolitan Museum, at det kan blive nødvendigt at sælge værker for at betale løn til personalet, mens der ikke er nogen indtægter. Men det er ikke noget, han finder kontroversielt.

”Amerikanske kulturinstitutioner har frasolgt værker gennem årtier. Det er noget, som vi er ganske vant til. Vi har den holdning, at det er til fordel for vores samling og udvikling,” siger Max Hollein til nyhedsbureauet AFP.

Omvendt er det på Baltimore Museum of Art, hvor modstand stoppede salget af en række værker – herunder ”Den sidste nadver” af Andy Warhol.

”Det er dybt bekymrende, hvis kunsten på væggene bliver til finansielle aktier,” sagde advokaten Laurence Eisenstein, der førte an i kampagnen mod frasalget.