Nyt tillæg: Coronakrisen har frarøvet danskerne en lang række kulturoplevelser

Landets teatre kan snart byde publikum indenfor igen, og museerne er allerede åbne. Men bag fejringen gemmer sig en kæmpe skuffelse og en masse forestillinger og udstillinger, som aldrig får et publikum

Mens nogle teatre må aflyse og udskyde, finder andre forestillinger nye veje. Kristeligt Dagblad ser i et nyt tillæg på, hvad det seneste år har betydet for kulturen.
Mens nogle teatre må aflyse og udskyde, finder andre forestillinger nye veje. Kristeligt Dagblad ser i et nyt tillæg på, hvad det seneste år har betydet for kulturen. . Foto: Kristeligt Dagblad.

Under coronakrisen har vi danskere været gode til at tage ja-hatten på og ikke kun set de negative konsekvenser af krisen, men også alt det, pandemien har givet os: fordybelse, blik for naturen og værdsættelse af de relationer, vi indgår i.

Men her, næsten 14 måneder efter coronavirussen vendte vores liv på hovedet første gang, er der også grund til at tage nej-hatten ned fra hylden – i hvert fald for en stund – og zoome ind på alle de kulturoplevelser, coronavirussen har snydt os for.

For selvom museerne allerede har åbnet dørene for besøgende igen, og teatre og biografer får lov at følge trop i næste uge, er det umuligt for institutionerne at få plads til alle de stort anlagte forestillinger og udstillinger, som danskerne skulle være blevet præsenteret for i løbet af det seneste år. Det betyder, at lang række kulturoplevelser, som teater- og museumsfolk har lagt uanede kræfter i, aldrig nogensinde får lov til at blive vist for det publikum, de var tiltænkt.

Tag bare Aarhus Teater som eksempel.

Her skulle et stykke nyskrevet dansk dramatik af Christina Hagen, ”YCLWB”, have haft premiere tidligere på foråret.

Men forestillingen, som har været to år undervejs, er nu aflyst. I et interview i tillægget Scene&Kultur, der følger med avisen i dag, sætter forfatteren og dramatikeren disse ord på aflysningen:

”Det svarer til at være gravid i ni måneder og så føde en ballon. Man bliver vanvittig af at lægge så mange kræfter i noget for at se det hele forsvinde med et puf.”

Og forestillingen er langtfra den eneste, som aldrig får sig et publikum – den er ikke engang den eneste på Aarhus Teater.

Her skulle instruktør Katrine Wiedemanns store opsætning af Shakespeare-klassikeren ”King Lear” med Jens Jørn Spottag i hovedrollen også have haft premiere tidligere på foråret.

Men dén forestilling kommer heller ikke til at se dagens lys, selvom både skuespillere, rekvisitører og scenografer under coronakrisen har knoklet for at få forestillingen på plads, så de var klar, hvis der nu pludselig blev lettet på restriktionerne.

Ikke langt fra Aarhus Teater, på byens nu genåbnede kunstmuseum ARoS, har den mere end fire måneder lange coronanedlukning af museet betydet, at en af sæsonens helt store udstillingssatsninger ”Jorn/Kirkeby” blev vist til et langt mindre publikum og i langt færre dage end planlagt. Helt præcist nåede udstillingen, som der lå halvandet års planlægningsarbejde bag, og som åbnede i november, at være åben for publikum i ni dage. Ni!

Om dén sag har har museumsinspektør ved ARoS Jeanett Stampe sagt til Akademikerbladet:

”Det er brandærgerligt. Det var en alt for kort visningsperiode, og der var mange mennesker, som havde glædet sig til at se den. Jeg må sige, at det var et antiklimaks, at en ny dugfrisk udstilling, som vi havde store forventninger til, kun skulle få lov at leve i godt en uges tid – særligt når man ved, hvor mange ressourcer, tid og energi der ligger bag.”

I den anden del af landet ser det ikke meget bedre ud.

På Betty Nansen Teatret på Frederiksberg i København er den ellers færdigproducerede forestilling ”Leg med ild” mere end et år efter den oprindeligt planlagte premiere stadig ikke blevet vist for et publikum, men har i stedet fået stemplet ”aflyst”.

Det samme stempel er sat på teaterets opsætning af Selma Lagerlöf-romanen ”Kejseren af Portugalien”, som der også ligger flere års arbejde bag, og som skulle have haft premiere den 9. april.

Folketeatrets opsætning af Kaj Munks ”Ordet” får heller aldrig fysisk premiere – den er dog blevet vist online tidligere på måneden. Og listen med alt det, vi er gået glip af i sæsonen 2020/2021, kunne let fortsætte længe endnu, men måske er det ved at være tid til at sætte nej-hatten tilbage på hylden.