Da H.C. Andersen klippede motiver med drømme og saks

Heldigvis blev vores store eventyrdigter aldrig ved sin læst, men skabte et smukt univers af papirklip ved siden af eventyrene

Johan de Mylius har foretaget et lille delikat udvalg af de mange, mange papirklip, der foreligger fra digterens hånd. Det er en fornøjelse at se billederne i følgeskab med Johan de Mylius’ kommentarer. Igen og igen bliver man slået af, hvor rigt facetteret H.C. Andersens univers er. – Fotos fra bogen ”H.C. Andersen. 40 papirklip” /Lindhardt og Ringhof.
Johan de Mylius har foretaget et lille delikat udvalg af de mange, mange papirklip, der foreligger fra digterens hånd. Det er en fornøjelse at se billederne i følgeskab med Johan de Mylius’ kommentarer. Igen og igen bliver man slået af, hvor rigt facetteret H.C. Andersens univers er. – Fotos fra bogen ”H.C. Andersen. 40 papirklip” /Lindhardt og Ringhof.

Johan de Mylius er én af vore betydeligste H.C. Andersen-forskere med flere vægtige udgivelser bag sig. Ikke mindst hans fortolkning af eventyrdigterens kristendomsforståelse er bemærkelsesværdig. Med sin seneste udgivelse, ”H.C. Andersen. 40 papirklip”, bevæger Johan de Mylius sig ind på et helt andet af H.C. Andersens mange talenter.

Der er tale om et lille delikat udvalg af de mange, mange papirklip, der foreligger fra digterens hånd. Johan de Mylius gør i den ledsagende tekst opmærksom på, at klippene på H.C. Andersens egen tid ikke blev opfattet som et kunstnerisk udtryk på linje med for eksempel eventyrene, men som et tidsfordriv og som underholdning for store og små i den snævre vennekreds. Papirklippene var en del af det repertoire, hvormed H.C Andersen tryllebandt også børnene. Det vidner de mange billedbøger, som han fabrikerede, om.

Men Johan de Mylius gør med rette opmærksom på, at netop billedbøgerne røber, at der her er så meget mere på færde, end børnene med rimelighed kunne forventes at forstå – akkurat som det er tilfældet i eventyrene! Johan de Mylius ledsager hvert af de valgte klip med en forklarende tekst, hvor han dels fortæller om omstændighederne ved klippets tilblivelse: hvor og til hvem, dels kommenterer selve klippets indhold, de enkelte figurer og deres indbyrdes placering, samt deres placering og betydning i H.C. Andersens eget fantastiske univers.

Det er en fornøjelse at se billederne i følgeskab med Johan de Mylius’ kommentarer. Igen og igen bliver man slået af, hvor rigt facetteret H.C. Andersens univers er. Hvor genialt fantasifuldt han fortæller. Helt uanset om det er med saks eller med pen og blæk, han fortæller, så giver han papiret et liv, der er ganske enestående – og uimodståeligt.

Det er en fornøjelse at se billederne i følgeskab med Johan de Mylius’ kommentarer. Igen og igen bliver man slået af, hvor rigt facetteret H.C. Andersens univers er. – Foto fra bogen ”H.C. Andersen. 40 papirklip”/Lindhardt og Ringhof.
Det er en fornøjelse at se billederne i følgeskab med Johan de Mylius’ kommentarer. Igen og igen bliver man slået af, hvor rigt facetteret H.C. Andersens univers er. – Foto fra bogen ”H.C. Andersen. 40 papirklip”/Lindhardt og Ringhof.

Johan de Mylius har valgt meget forskellige klip ud. Der er virtuost filigranarbejde, komplicerede kompositioner og helt spontane og naive, ganske enkle og nærmest primitive klip, men der er ikke ét, der ikke kan opleves som et kunstværk i sin egen ret. Vi kommer i selskab med mange af H.C. Andersens yndlingsmotiver, svaner, danserinder, pjerrotter, nisser, hjerter, hjertetyve og møllemænd.

Både motiver, der ligger dybt forankret i H.C. Andersens egen åndelige bagage, den bevidste som den ubevidste, og andre, der er sprunget lige ud af øjeblikket som en drillende spøg og da ofte ledsaget af et lille finurligt rim. Det er mageløst. Bogen er forsynet med en parallel tekst på engelsk. Formodentlig som en cadeau til H.C. Andersens verdensberømmelse, men vel også med skyldigt hensyn til eventyrdigterens betydning for turismen i sin fødeby. Man tager det gerne med. Bogen er en glæde for alle sanser.