Kan man udpege en møbelklassiker?

Skal man tro DR 1-programmet ”Danmarks næste klassiker” vil vi, når sæsonafslutningen inden længe ruller over skærmene, være en dansk møbelklassiker rigere. Ifølge eksperter er det imidlertid svært at vide, om et bestemt design bliver en klassiker i fremtiden

Øverst fra venstre ses Rasmus Bækkel Fex, Rikke Frost, Isabel Ahm og Kasper Thorup på møbelpodiet. På forreste række fra venstre de to dommere Anne-Louise Sommer og Kasper Salto. Til sidst værtinde Mette Bluhme Rieck og yderst til højre Janus Larsen. –
Øverst fra venstre ses Rasmus Bækkel Fex, Rikke Frost, Isabel Ahm og Kasper Thorup på møbelpodiet. På forreste række fra venstre de to dommere Anne-Louise Sommer og Kasper Salto. Til sidst værtinde Mette Bluhme Rieck og yderst til højre Janus Larsen. – . Foto: Per Arnesen/Monday Productions ApS.

I DR 1-programmet ”Danmarks næste klassiker” konkurrerer fem vidt forskellige møbeldesignere om at skabe den næste store møbelklassiker. Man kan for eksempel møde håndværkeren Janus Larsen, som hellere vil prøve sine idéer af end bruge tid på at tegne skitser, og Isabel Ahm, der med sin akademiske baggrund let fortaber sig i research og forberedelse og derfor har mere end almindeligt travlt, når deadline nærmer sig.

I aften sendes det sidste og udslagsgivende afsnit, og skal man tro programmets præmis, er Danmark altså inden længe blevet en møbelklassiker rigere. Men kan man overhovedet forudse en klassiker?

Nicolai de Gier er arkitekt og leder af kandidatuddannelsen i møbeldesign ved Kunstakademiets Designskole.

Ifølge ham er det ikke realistisk at udpege en klassiker på den måde.

I det femte afsnit af ”Danmarks næste klassiker” skal de fem deltagere designe en sofa. Her afprøver Janus Larsen sit foreløbige design –
I det femte afsnit af ”Danmarks næste klassiker” skal de fem deltagere designe en sofa. Her afprøver Janus Larsen sit foreløbige design – Foto: Monday Productions ApS
Inden designerne kan gå i gang med at bygge møbler, bygger de typisk modeller. Her ses Isabel Ahm med sin miniaturesofa –
Inden designerne kan gå i gang med at bygge møbler, bygger de typisk modeller. Her ses Isabel Ahm med sin miniaturesofa – Foto: Monday Productions ApS

”Jeg tror simpelthen ikke på, at man kan udpege en klassiker på den måde, som man gør i programmet. Og det er heller ikke med det sigte, en designer arbejder. Men det er klart nok, at DR giver programmet en fængende titel, som vil ramme en masse seere,” siger lektoren.

”Hele møbelklassikerbegrebet er ikke noget arkitekter eller designere har opfundet, det er derimod et begreb, den kommercielle verden og auktionshusene står bag. Man kan kalde det et merkantilt begreb, for i mange tilfælde er det økonomien, der er retningsvisende for, hvornår noget er blevet en klassiker. Dengang Finn Juhl eller Børge Mogensen (kendte danske møbeldesignere, red.) med spidset blyant sad klar til at tegne en ny stol, tænkte de med garanti ikke over, hvordan de kunne lave den næste klassiker. De har derimod arbejdet med nogle historiske referencer og med en viden om tidens behov,” forklarer han. Nicolai de Gier tror ikke på den gyldne opskrift på en klassiker, men mener alligevel, at det er muligt at udpege nogle parametre, der skal være til stede, for at et møbel opnår klassiker-status.

”Visuel bæredygtighed er enormt vigtigt. Øjet skal kunne holde ud at se på designet i lang tid, ligesom det for eksempel gør sig gældende for mange af de møbler, Børge Mogensen skabte. Ved første øjekast kan nogle af hans designs måske virke lidt kedelige, men når man tænker over, at nogle af hans stole er tegnet helt tilbage 1940’erne, er det jo ret utroligt, at de virker i dag. Ikke bare som stol, men som et æstetisk objekt, øjet kan hvile på og stadig i dag ser kvaliteten i,” siger han.

Når de fem designere i programmet ”Danmarks næste klassiker” for sidste gang i aften sættes stævne på Designskolen i København, er det med en forventning om, at en af dem har leveret Danmarks næste møbelklassiker. Og til at svare på, om det nu er tilfældet, har DR fundet to kyndige designkendere til at bedømme.

Det er designeren Kasper Salto og Anne-Louise Sommer, der er direktør ved Designmuseum Danmark. Ifølge den kvindelige del af dommerduoen, er det ikke så nemt, som det måske lyder at udpege en klassiker:

”Så det er fuldstændig berettiget, at stille spørgsmålet om, hvordan man kan sige, at noget er en klassiker. Det kan man selvfølgelig ikke gøre med sikkerhed, når man står over for helt nye designs,” erkender dommeren, der dog sagtens kan forestille sig, at et møbel fra en af deltagernes hånd, i fremtiden vil blive kendt som en klassiker.

”Det, vi rent faktisk gør i programmet, er at lave en fagligt begrundet forudsigelse. Vi taler om, hvilke af deltagernes møbler der kan have potentiale til at blive en klassiker frem for kategorisk at sige, det her er den næste,” siger hun.

Anne-Louise Sommer mener, at vi herhjemme har særligt gode forudsætninger for at skabe møbler, der får klassikerstatus.

”I Danmark kaster nye designere ikke møbeltraditionerne ud med badevandet. De tager afsæt i det, deres forgængerne har lavet, og forfiner og forædler det. Det handler om at indoptage noget eksisterende, men samtidig lægge afstand til det. Det er en ret interessant ting, som vi er gode til herhjemme, og derfor er der nok i den danske kultur særlige potentialer til at skabe noget, der har en designmæssig klassikerværdi,” siger hun. Og klassikerværdi ser hun også blandt de fem designeres kreationer:

”Deltagerne er på hver sin måde fremragende, og de viser hver sin tilgang til design. Derfor har vi joket lidt med, at de alle bør være vindere. Men det går selvfølgelig ikke,” siger hun.