Dansk mafiadrama indvier genåbnede biografer

Anmelderne er begejstrede for ny dansk film med skuespiller Sidse Babett Knudsen i hovedrollen

Her ses holdet bag filmen "Kød og Blod" til Berlinale International Film Festival i Berlin.
Her ses holdet bag filmen "Kød og Blod" til Berlinale International Film Festival i Berlin. . Foto: Michele Tantussi/Reuters/Ritzau Scanpix.

Den første danske premierefilm efter coronakrisen kan i disse dage ses på de danske biograflærreder. Det er instruktør Jeanette Nordahls debutfilm ”Kød og Blod” med skuespiller Sidse Babett Knudsen i hovedrollen. Filmen skulle have haft premiere den 12. marts, men blev pillet af plakaten, da store dele af samfundet blev lukket ned.

Men fra i går var den igen på plakaterne, og flere aviser bringer et referat af de anmeldelser, der blev bragt i deres helhed forud for den oprindelige premieredato. Der er generelt ros fra anmelderne til forsøget på at skabe et dansk mafiadrama uden blodsprøjtende skuddueller og vilde biljagter.

Filmen foregår i en lille provinsby og handler om 17-årige Ida, som mister sin mor i en bilulykke. Hun flytter ind hos sin moster Bodil, der ikke er helt fin i kanten. Hun bruger sine tre voksne sønner til at holde gang i en familieforretning med udlån og gældsinddrivelse.

DR’s anmelder, Per Juul Carlsen, er begejstret og kvitterer med fire stjerner. Han mener, at det er lykkedes at skabe en ”velspillet, originalt komponeret og anderledes familiefilm” og kalder det ”skønt at slippe for mafiafilmens klassiske flødeskum og glasur”.

Fire stjerner er der også fra Berlingske og Politiken. Men ambitionerne bliver ikke fuldt udfoldet, påpeger Politiken.

”Det bliver en lille film med ambitioner om at bestige flere moralske bjergtinder, end den gør. Det er spændende som eksperiment og som ny, kølig fortælleform i dansk film.”

”Men filmen får ikke blodet til at fryse til is eller kødet til at skælve, lyder det i anmeldelsen.”

I Morgenavisen Jyllands-Posten er anmelderen stærkt begejstret for Sidse Babett Knudsen.

Hun er ifølge anmelderen ”en drøm som det manipulerende moderdyr Bodil, der med lange, lakerede negle og uhyggeligt intime kys på munden, nus i håret og syngende lussinger styrer sine tre voksne sønner som små afrettede marionetter”. Anmelderen kvitterer med tre stjerner.