Danskerne læser flere digte

Poesien har medvind for tiden, hvor digtsamlinger ligger i top tre på listen over den mest læste skønlitteratur. Digte er blevet noget, man kan forholde sig til, mener folk i forlagsbranchen. Ifølge forsker er det ikke poesien, der har forandret sig, men læserne

Forfatter Søren Ulrik Thomsen.
Forfatter Søren Ulrik Thomsen. Foto: Sofie Amalie Klougart.

Når danskerne i påsken sætter sig i lænestolen med en god bog, er der en vis sandsynlighed for, at det er en digtsamling, som tiden fordrives med. Listen over de mest solgte skønlitterære bøger toppes nemlig af de tre digtere Theis Ørntoft, Yahya Hassan og Søren Ulrik Thomsen. Det skriver dagbladet Politiken.

Også hos Arnold Busck er bøgerne populære og indtager femte, sjette og syvende pladsen på boghandlerens salgsliste på nettet. Redaktør på forlaget Gyldendal Johannes Riis har været i bogbranchen i næsten 35 år. Han glæder sig over den lyrikkens nye popularitet.

Det har selvfølgelig noget med Yahya Hassans gennembrud at gøre, men det er alligevel noget særligt, der sker lige nu. Mange har fundet ud af, at det måske ikke er så farligt at læse digte, siger Johannes Riis.

Seniorredaktør hos forlaget Lindhardt & Ringhof, Hans Henrik Schwab, mener også, at digtene i dag når længere ud, end de har gjort længe.

LÆS OGSÅ: Civilisationens undergang set fra 2014

Det skyldes formentlig, at lyrikken i dag i højere grad kommunikerer med publikum. Teksterne er blevet mere tilgængelige og minder om den periode, hvor digtene havde en folkelig gennemslagskraft med forfattere som Vita Andersen, Kristen Bjørnkjær og i et vist omfang Dan Turèll. Deres digte handlede om noget genkendeligt, siger Hans Henrik Schwab.

Den moderne poesi, der for tiden sælges i flere oplag, henvender sig til en bredere offentlighed om emner, som læserne kan forholde sig til. Det handler igen om indhold frem for form, og tematikker som krig, tro og familie belyses fra digterens eget synspunkt. Yahya Hassans første digtsamling, der er et opgør med familien og indvandrermiljøet, er et eksempel på denne tendens med sit oplag på over 100.000 eksemplarer.

Vi får i dag digtsamlinger, hvor flere har et klart defineret emne, som eksempelvis kunne være Danmarks rolle som krigsførende nation i Afghanistan. Det er blevet en legitim måde at udtrykke sig på. Jeg siger selvfølgelig ikke, at digtene er ved at erstatte krimierne, men den øgede interesse har været undervejs i et par år, siger Hans Henrik Schwab.

Ifølge Anne-Marie Mai, der er professor ved Institut for Kulturvidenskab og Litteratur på Syddansk Universitet, er det ikke poesien, der har forandret sig, men læserne.

LÆS OGSÅ: Øjet dør, men blikket lever evigt

Det er hverken blevet lettere eller sværere at læse poesi, men vores forventning til den har forandret sig. Før i tiden følte mange, at digte var noget meget svært, men vi har at gøre med nye læsergenerationer, der igennem skoleopgaver er fortrolige med poesien på en anden måde. Yahya Hassan er tæt beslægtet med forfatterne Michael Strunge og Rudolf Broby Johansen, og Søren Ulrik Thomsen har været i gang i mange år. Poesien har ikke grundlæggende forandret sig, men vi læsere slapper mere af og tænker, at poesi er noget, vi godt kan læse, Anne-Marie Mai.

Hun mener, at vi aldrig er holdt op med at interessere os for poesi.

Vi har aldrig været langt væk fra digtningen. Jeg tror, at den popularitet, vi ser i øjeblikket skyldes et sammenfald af omstændigheder. Læserne har fulgt Søren Ulrik Thomsen i mange år, og når han så sender sine samlede værker på gaden, kommer hans store kreds af kernelæsere på banen. Yayha Hassan er en sensationel debutant, der vækker både begejstring og debat, og Theis Ørntoft er meget kritikerrost og flot omtalt i medierne. Han ryddede jo faktisk avisforsider i øvrigt i lighed med både Hassan og Thomsen. Når sådanne begivenheder indtræffer litteraturen, finder læserne frem til boghandlerne.