Prøv avisen
Interview

Organist: De nye salmer har givet min tro en ny klangbund

”I begyndelsen var det en fagligt spændende opgave, men arbejdet med salmerne har også styrket min egen tro,” fortæller Mads Granum, der er aktuel med jazzsalmepladen ”Med favnen fuld af kærlighed”. – Foto: Paw Gissel

Organisten og pianisten Mads Granum er aktuel med både et nodehæfte og en cd med 10 nye jazzsalmer af nogle af tidens bedste salmedigtere

Mads Granum har længe været en mand med favnen fuld af projekter. Ud over at være organist i Lindevang Kirke på Frederiksberg i København er han nemlig også kapelmester for Thomas Eje og pianist for Linie 3, og han har også tidligere udgivet en cd med jazzfortolkninger af klassiske salmer.

Men det var en fødsel, der i 2013 også satte gang i organisten og jazzpianisten Mads Granums karriere som salmekomponist med hans egne melodier. Dengang arbejdede han allerede som organist i Lindevang Kirke, og da han blev far til datteren Alberte, kom hans sognepræst Christiane Gammeltoft-Hansen med teksten ”Med favnen fuld af kærlighed”, som hun spurgte om han ikke kunne lave en melodi til. Og det blev hurtigt til en lille ny dåbssalme, som på den måde også blev hans dåbsgave til datteren.

”Jeg var selv overrasket over, hvor nemt jeg havde ved at skrive sådan en salmemelodi, og det gav mig mod til at fortsætte med at skrive nye salmemelodier,” fortæller Mads Granum, som fik yderligere brus i tangenterne, da han kort tid efter uafhængigt af hinanden blev kontaktet af redaktionen for både ”100 salmer” og ”Kirkesangbogen”, som begge gerne ville have ham med på deres hold af nye salmeskabere.

Sådan stiftede han også bekendtskab med den helt nye salmeskat, der pibler frem overalt i landet i øjeblikket, hvor mange har fået lyst til at skrive nye salmer. Og det gav ham idéen til at lave sin egen plade med jazzsalmer med egne melodier sat til tekster af et udpluk af nogle af tidens bedste salmedigtere.

Resultatet er blevet til pladen, der netop har fået titlen ”Med favnen fuld af kærlighed”, fordi det var dåbssalmen, der begyndte det hele. Albummet indeholder 10 nye jazzsalmer med tekster af Johannes Møllehave, Lisbeth Smedegaard Andersen, Holger Lissner, Hans Anker Jørgensen, Iben Krogsdal, Johannes Jørgensen, Simon Grotrian og Christiane Gammeltoft-Hansen.

Salmerne er faktisk allerede en succes på de sociale medier, hvor de allerede har fået henved 100.000 Facebook-visninger i Danmark, Norge og Sverige, idet Mads Granum også har lagt musikvideoer og små interviews med salmedigterne på Youtube. Og den 1. december udsender han også en nodebog med de 10 salmer, foruden otte rytmiske orgelpræludier og seks korsatser til salmerne udarbejdet af John Høybye. Både pladen og nodehæftet udkommer også i Norge, men nu vil Mads Granum, der snart skal være far igen, også holde en lille pause med at skrive salmemelodier.

”Det seneste år har jeg simpelthen haft melodier på hjernen uafbrudt, så jeg nogle gange slet ikke har kunnet sove, fordi salmerne, en klarinetstemme eller en basfigur har sunget videre i mit hoved. Men teksterne er også vokset for mig i takt med, at jeg har sat melodier til dem. I begyndelsen var det en fagligt spændende opgave, men arbejdet med salmerne har også styrket min egen tro,” fortæller han og tilføjer:

”Jeg har altid opfattet mig som både troende og søgende, men salmerne har givet min tro en ny klangbund, fordi jeg også kan spejle mig i de moderne salmer, som også bruger nutidige billeder.”

Han fremhæver salmen ”Vi trækker streger”, som Johannes Møllehave skrev, mens han var fængselspræst i 1992.

”Den salme husker mig for eksempel på ikke at dømme andre, selvom man så nemt kan komme til at trække streger mellem sig selv og andre, man synes er værre end en selv. Det gjorde selv fangerne i fængslet, fortæller Møllehave, men det er genialt af Møllehave at skrive, at Jesus satte en streg over de streger, vi selv trækker, og at det så danner et kors. Det er et eksempel på de moderne og enkle, men også stærke billeder i de nye salmer,” siger Mads Granum og tilføjer:

”Men det har aldrig været min agenda at forny traditionen ved at smide det gamle væk. Og sådan synes jeg også bare, at de nye salmedigtere bygger videre på en stor tradition,” siger Mads Granum, der fryder sig over, at så mange har lyst til at skrive salmer i øjeblikket.

”Man kan sige, at de mange nye salmer i øjeblikket tilføjer kirkemusikken en moderne tone, som hverken tilhører lovsangsgenren fra Hillsongs eller den amerikansk inspirerede gospelmusik, men i højere grad bygger direkte videre på den danske salmeskat med plads til hverdagsbilleder, tvivl og skygger i længslen efter forbundethed og mere lys fra Gud.”