Prøv avisen

De syv dødssynder indtager en række jyske kunstmuseer

På Randers Kunstmuseum er det museumsdirektør Lise Jeppesen, der i dag byder velkommen, når museet åbner udstillingen ”Begær” med værker af Christian Lemmerz og Jenny Holzer. Frem til 28. maj kan man se udstillinger om alle syv dødssynder på syv forskellige museer i Region Midtjylland. – Privatfoto

I forbindelse med Aarhus 2017 gentænker en række billedkunstnere og syv af regionens kunstmuseer de middelalderlige forestillinger om syndens hierarki. Hvert museum sætter fokus på én af dødssynderne

For to år siden sad en række museumsfolk fra kunstmuseerne i Region Midtjylland og lod en hat gå rundt. I hatten var der syv sedler. En for hver dødssynd.

”Jeg trak ’begær’, og derfor kan vi i dag åbne udstillingen med netop dét tema her på Randers Kunstmuseum,” fortæller museumsdirektør Lise Jeppesen.

Ideen om at lade de syv dødssynder være gennemgående tema på syv jyske museer opstod, fordi Aarhus 2017, som europæisk kulturhovedstad, har sat ordet ”Rethink”, eller ”gentænk”, som overordnet ramme for det program, der i et år præger ikke kun Aarhus men hele regionen.

”Det fik os til at tænke på vores værdier, og hvordan de er blevet transformeret gennem tiden. For som tidligere biskop Jan Lindhardt pegede på med sin bog fra 2001, så er det, som om nogle af middelalderens dødssynder nærmest er blevet til dyder i dag. Bare tænk på grådighed som en slags dyd for at opretholde den økonomiske vækst! Så var ideen født, og vi gik i gang med at kontakte både danske og udenlandske billedkunstnere for at høre, om de ville være med,” siger Lise Jeppesen.

På Randers Kunstmuseum er der tale om en dobbeltudstilling, hvor både Christian Lemmerz og amerikaneren Jenny Holzer giver deres bud på ”begær” udtrykt som kunst. Jenny Holzer er konceptkunstner og udforsker forholdet mellem begær, vold og aggressivitet – ved blandt andet at udstille menneskeknogler som kunstværker.

”Det er jo interessant i alle disse udstillinger om dødssynderne at se, hvordan kunstnerne omsætter de eksistentielle spørgsmål til kunst, og meget gerne får publikum til at reflektere over, hvor vi har vores værdier fra, og hvad der sker med dem, når samfundet forandrer sig,” siger Lise Jeppesen.