Den Fynske Opera transformerer det grandiose drama Tosca til intimt kammerspil

Sopranen Signe Asmussen fik en fornem debut som Tosca i Den Fynske Opera. Og fordi sangerne kunne sit kram savnede man sjældent den opulente orkesterklang, der kendetegner værket

Her ses Fabio Armiliato som Mario Cavaradossi og Daniela Dessi som Tosca på Madrids kongelige teater 11. janur 2004.
Her ses Fabio Armiliato som Mario Cavaradossi og Daniela Dessi som Tosca på Madrids kongelige teater 11. janur 2004. Foto: Andrea Comas/Ritzau Scanpix

Når musikkyndige anser Puccinis ”Tosca” som en af de mest vellykkede værker i operakunstens godt 400 år lange historie, hænger det sammen med, at den er helstøbt i den forstand, at den ikke ”går død” i løbet af handlingen – hverken dramatisk eller musikalsk. Det høje spændingsniveau holdes hele vejen igennem. Og netop dét er bestemt ingen selvfølge. Selv nogle af de mest populære værker i genren har det med at tabe den kunstneriske pust undervejs.

Artiklen fortsætter under annoncen