Den fysiske bog går en lys fremtid i møde

Som det eneste fysiske medie forventes papirbøger at stige i salg de næste fem år, viser en global forbrugerfremskrivning

I PwC’s ”Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022” forventer man en global fremgang på omkring én procent om året for salget af den fysiske bog de næste fem år.
I PwC’s ”Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022” forventer man en global fremgang på omkring én procent om året for salget af den fysiske bog de næste fem år.

Pap og papir er stadig, hvad verdens boglæsere foretrækker at få mellem hænderne. For selvom e-bogen også er på vej frem, ser det ikke ud til at skade salget af fysiske bøger i en tid, hvor stadig flere fysiske medier ellers forsvinder som de heste, der engang blev afløst af traktorer.

Salget af fysiske magasiner og aviser går stærkt tilbage, og få køber cd’er og dvd’er i dag. Men det ældste fysiske medie, der findes – bogen – har det til gengæld glimrende på globalt plan. Og den fysiske bogs fremtid ser endda lys ud ifølge en fremskrivning af forbrugeradfærden i de kommende år foretaget af den globale revisions- og konsulentvirksomhed PricewaterhouseCoopers, eller PwC, refereret i det amerikanske magasin ”Strategy+business”.

I PwC’s ”Global Entertainment & Media Outlook 2018-2022” forventer man en global fremgang på omkring én procent om året for salget af den fysiske bog de næste fem år – i klar modsætning til salget af stort set alle andre fysiske medier som computerspil, cd’er og aviser, der ser ud til fortsat at falde drastisk.

I 2022 forventer PwC, at verdens forbrugere vil bruge 50,3 milliarder dollars (328,5 milliarder kroner) på fysiske bøger og lydbøger, mens det fysiske bogsalg ”kun” var på 47,8 milliarder i dollars (312,1 milliarder kroner) i 2017. Og i maj bekendtgjorde det amerikanske forlæggerforbund (AAP) også, at fysiske bøger, især hardbacks, fortsat er en kilde til vækst. Salget af fysiske bøger steg således i USA fra 2016 til 2017 med 1,3 procent. Det var især bøger til voksne, som skabte omsætningsfremgangen, skriver ”Strategy+business”.