Prøv avisen

"Den gode kunst kommer til os udefra"

Hans Munck Andersen arbejder med det forfinede kunstneriske udtryk og er først og fremmest kendt for sine farverige skåle, men er i de senere år også begyndt at arbejde mere skulpturelt i hvidt porcelæn. -- Foto: Claus Fisker.

Ægteparret Gerd Hiort Petersen og Hans Munck Andersen tilhører eliten af danske og internationale keramikere.

De har udstillet deres keramiske kunst over hele verden, de er internationalt repræsenteret på mere end 30 kunstmuseer og har begge modtaget en stribe anerkendelser.

Ægteparret Gerd Hiort Petersen og Hans Munck Andersen har for længst markeret sig i den danske og internationale keramiske elite, og sommeren over vises den hidtil største retrospektive udstilling af de to kunstneres værker, som også omfatter kirkekunst.

Gerd Hiort Petersen har gennem årene udsmykket syv danske kirker – heraf nye altre i tre middelalderkirker – og måske er en ny alterudsmykning på vej til Ibsker Kirke på Bornholm, hvor der i forvejen hænger et relief, og muligvis også en supplerende udsmykning til Øsby Kirke ved Haderslev.

De to fandt hinanden, da de begge som helt unge arbejdede som "frie kunstnere" på Den Kongelige Porcelænsfabrik, hvor de fremstillede unika-ting, men også de populære årskrus. De blev en kæmpe salgssucces, og indtægten gav dem mulighed for i 1973 at begynde for sig selv på en nedlagt landboejendom i Rø på Bornholm, hvor de siden har haft bolig og værksted.

Udstillingen "Keramisk stoflighed", som vises til og med søndag den 29. august på Danmarks Keramikmuseum i Middelfart, spænder over et særdeles aktivt kunstnerliv lige fra dengang og frem til nu.

"Det er som at bladre i en gammel dagbog at gå her," siger Gerd Hiort Petersen, mens hun og ægtefællen viser rundt på udstillingen. "Nogle af tingene har ikke været vist i 40 år. Selv min første lille kande er med. Den lavede jeg, da jeg var 17 år, og den er så forfærdelig grim, rigtig 50?er-stil, men det var begyndelsen for mig som keramiker," fortæller hun og peger på en lille rødbrun kande eller vase med grønne dekorationer.

Gerd Hiort Petersen, født 1937, er bornholmer, og som ung vidste hun, at hendes liv måtte blive et liv med kunst. Måske billedhugger eller maler, men hun var da 16 år og for ung at sende til København, mente hendes forældre. I stedet fik de hende ind på en af Bornholms ældste keramiske virksomheder, Michael Andersens værksted.

"Det er det bedste, mine forældre nogensinde har gjort for mig. Da jeg først kom i gang med leret og keramikken, glemte jeg alt om at komme på akademiet og blive maler."

Hans Munck Andersen, født 1943, er fynbo og indledte sin erhvervsmæssige karriere på et kontor. Det var et dybt ulykkeligt bekendtskab, husker han. "Nu drømmer De igen, hr. Andersen," skældte hans chef.

"Og han havde ret. Jeg drømte om at være alle mulige andre steder," smiler Hans Munck Andersen. Målet blev så en arkitektuddannelse, men han skulle først i murerlærer, og det kunne ryggen ikke holde til. Derefter tegnede han emballager i en periode og kom på Det Fynske Kunstakademi og siden på Brandbjerg Kunsthøjskole, hvor han mødte keramikken og dermed sin fremtidige kunstneriske skæbne.

Selvom Gerd Hiort Petersen og Hans Munck Andersen danner par, såvel ægteskabeligt som kunstnerisk, er deres udtryk markant forskellige.

"Vi kan skændes som i alle andre ægteskaber, men i værkstedet har vi stor respekt for hinandens arbejde," forklarer Gerd Hiort Petersen. "Jeg synes, vi er gode til at hjælpe hinanden og pege på hinandens styrker, ikke mindst i forbindelse med de store udsmykningsopgaver."

Således har samarbejdet gjort sig gældende i forbindelse med Gerd Hiort Petersens kirkeudsmykninger, blandt andet i Gammelstrup Kirke ved Viborg, hvor Hans Munck Andersen designede knæfaldet.

"Hans er den systematiserende og analyserende, jeg er mere impulsiv," siger Gerd Hiort Petersen.

Hans Munck Andersens foretrukne materiale har været porcelænsleret og hans kendetegn de farverige skåle, oprindelig inspireret af den amerikanske popart-stil. Tynde og fine skåle, hvor farverne har været det afgørende, en gang imellem suppleret med indlagte sølvbånd eller sølvmontering, men i de senere år er han også vendt tilbage til en mere skulpturel udformning af keramikken med helt hvide figurer inspireret af natur og geometri.

I modsætning til Hans Munck Andersens forfinede skålformer er Gerd Hiort Petersens kunstneriske udtryk den mere rustikke og rå stentøjsstil, der gennem årene har givet mange associationer til det bornholmske klippelandskab.

Da hun i 1982 fik sin første kirkeudsmykning, var det et stort ønske, der blev opfyldt.

"Jeg har altid haft lyst til at beskæftige mig med religiøs kunst," fortæller hun. En af styrkerne i hendes kirkelige kunst er – som det er blevet udtrykt – at den føles "som groet ud af kirkens eget korpus". Hun bestræber en tæt sammenhæng mellem arkitektur, symboler og kunst.

"Jeg ved ikke, hvor troende jeg er, men inspirationen og idéerne er jo noget, der kommer til en udefra. Om man ligefrem kan tale om Gud i denne sammenhæng, ved jeg ikke, men det gælder for al kunst, at det er noget, der kommer til os udefra. Det følte jeg meget stærkt under en af mine kirkeudsmykninger."

steens@kristeligt-dagblad.dk

Modeller af alterbord og kors til kirkeudsmykninger. I midten et forslag til nyt alter til Ibsker Kirke. - Foto: Claus Fisker.
I forgrunden ses her modellen af det murede alter og keramikkors til Øsby Kirke fra 1995. -- Foto: Claus Fisker.