Prøv avisen

Den hellige stad storsælger

Byen Jerusalem er genstand for et indgående portræt skrevet af den britiske historiker Simon Sebag Montefiore, der har fastholdt portrætformatet i bogen "Jerusalem: The Biography". Her ses en ortodoks jøde i bøn ved Grædemuren. Foto: Oliver WeikenEpa.

Portræt Jerusalem har fået sin egen biografi, hvor britisk historiker beretter om byens turbulente og drabelige historie

Bjarne Nørum skriver fra Storbritannien

Interessen for Jerusalems brogede historie er stor. Den britiske historiker Simon Sebag Montefiore har begået en biografi om den hellige stad, og bogen har de seneste otte uger været blandt de bedst sælgende fagbøger på den britiske bestsellerliste.
Normalt er det biografier om historiske skikkelser som Stalin, Katarina den Store og Potemkin, som Simon Sebag Montefiore giver sin grundige behandling. I bogen om Jerusalem har han fastholdt portrætformatet, og bogen hedder derfor intet mindre end "Jerusalem – Biografien".

LÆS OGSÅ: Historien om Tempelbjerget

Som forfatteren fremhæver, så blev byen engang set som verdens centrum – hvilket Abrahams tre religioner og deres krav på byen stadig er en erindring om. Byen er på en gang Guds hus, hovedstad for to folk og tempel for tre religioner.
Men mange andre sekter og folkeslag har gjort krav på byen. Derfor har byen også været mål for talrige militære kampagner, til trods for, som forfatteren påpeger, at byen med sin placering ikke i sig selv har nogen høj strategisk værdi.

Hvor historien om Jerusalem for mange først starter for alvor for 2011 år siden, så går Simon Sebag Montefiore længere tilbage. Det tager således næsten 100 sider, før vi møder Jesus Kristus i den 638 sider lange biografi.
Før da har byen været rammen om kampe mellem babyloniere, israelitter, jøder, filistre, assyrere, persere, grækere, makedonere og romere for blot at nævne nogle af de mange, der har kæmpet om herredømmet over den hellige stad. Forfatteren har sans for de fine detaljer. Han fremhæver således, at byen i hellige jødiske skrifter konsekvent er omtalt i hunkønsform.
"Altid som en sensuel, levende kvinde, altid som en skønhed, men også nogle gange som en skøge uden skam, andre gange som en såret prinsesse, hvis elskere har forladt hende."
Byen har aldrig været større, end den er i dag. Og den har ikke været så overvældende jødisk på noget tidspunkt i de seneste 2000 år.
Simon Sebag Montefiore er selv af jødisk afstamning, men understreger i bogen, at såvel jøder som muslimer har ubestridelige historiske krav på byen. Jerusalem var jødisk i 1000 år. I 400 år styrede kristne byen, mens Jerusalem har været under islamisk herredømme i 1300 år.
"Men ingen af de tre trosretninger har på noget tidspunkt vundet magten over Jerusalem uden brug af sværd, katapult eller haubitser, " fremhæver forfatteren, som stopper sin biografi om Jerusalem i 1967, hvor Israel overtog kontrollen med byen efter Seksdageskrigen.

Der har været mindst 118 slag om byen, og mere end 40 gange har det resulteret i, at nye herrer kom til magten. Forfatteren viser gennem bogen en forkærlighed for de mere drabelige og bloddryppende beretninger.
Det biografiske i bogen kommer i kraft af kildevalget. Simon Sebag Montefiore baserer sig ofte på øjenvidneskildringer fra høj som lav gennem historien. Deres beretninger væver han så sammen til et udførligt portræt af byen, som den har udviklet sig set gennem de mange forskellige beboere.
En af dem er Wasif Jawhariyyeh, en ortodoks kristen, som i over 40 år studerede Koranen i Jerusalem, men samtidig beskrev livet i den kosmopolitiske by i starten af det 20. århundrede. Hans betragtninger nedfældet på arabisk har aldrig tidligere været tilgængelige på engelsk.
norum@k.dk

Simon Sebag Montefiore: Jerusalem: The Biography. Weidenfeld & Nicolson.

Hver onsdag skriver vi på denne plads om nye bøger fra udlandet, der handler om trosmæssige forhold