Den kalejdoskopiske priskoncert

En alsidig musikaften i Den Blå Kubus blev kronet af en bassanger af verdensformat

Arkivfoto.
Arkivfoto. Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Ritzau Scanpix.

Det ligger i sagens natur, at der ved DR’s årlige priskoncert både skal siges, spilles og synges så meget, at det samlede indtryk let kan blive noget kalejdoskopisk. Men der er virkelig mange danske musikere, der gennem det sidste års tid har gjort sig fortjent til at blive hædret med de eftertragtede P2-priser, og i år var bestemt ingen undtagelse.

Pianisten Gustav Piekut demonstrerede eftertrykkeligt sit talent med sin indspilning af Beethovens ”Diabelli-variationer”, som er blevet rost i høje toner, også i denne avis. Så her skal ikke rejses nogen indvending mod, at han løb med P2-Talentprisen 2020. Han kvitterede for prisen med et boblende Debussy-stykke med titlen ”L’Isle joyeuse” (den lykkelige ø).

Herefter blev publikum mindet om et par store øjeblikke fra det forgangne år. Copenhagen Phil blev hædret for ”Årets initiativ” – det drejede sig om den første af flere planlagte koncertforestillinger, og ved den lejlighed kunne man opleve skuespilleren Thure Lindhardt som ”guide” i Sjostakovitjs højdramatiske Leningrad-symfoni fra 1942 – et yderst vellykket forsøg på at kombinere verdenshistorie og musikformidling.

På Operaen havde Hans Abrahamsens ”Snedronningen” haft urpremiere, og vi genoplevede den smukke blomsterscene med Sofie Elkjær Jensen i spidsen for seks kvindelige sangere fra Det Kongelige Operakor. Abrahamsens glasklart komponerede opera blev takseret som ”Årets begivenhed”.

Et tilbagevendende islæt ved disse priskoncerter er kåringen af ”Årets ildsjæl”. Her bevæger vi os væk fra de berømte scener og ud i det danske land – i år i meget bogstavelig forstand, idet kåringen faldt ud til fordel for cellisten og cyklisten Ida Riegels.

Hun har gennem de seneste år etableret sig som cyklende cellist med turnéer i både ind- og udland og opsøger publikum alle tænkelige steder lige fra grøftekanter til ældgamle kirker. Det virkede fint, at hun kom cyklende ind på scenen i Den Blå Kubus for at modtage prisen.

Herefter blev der gjort plads til de fire strygere i Nordic String Quartet, der for deres nye album med musik af Pelle Gudmundsen-Holmgreen modtog P2-Lytterprisen 2020.

Efter pausen havde DR SymfoniOrkestret indtaget scenen for under ledelse af den tjekkiske dirigent Petr Popelka at akkompagnere Årets P2-Kunstner, operasangeren Stephen Milling. Den danske bas har jævnligt hovedroller i Berlin, New York og Bayreuth.

Det sidste er ikke overraskende, for en af hans mange spidskompetencer er baspartier i Wagner-operaer. Milling kan være en skræmmende skurk for så i andre roller at have en faderligt favnende udstråling.

Vi oplevede begge dele, da han kvitterede for priser med arier af Mozart, Beethoven – og Wagner, naturligvis – samt som ekstranummer Jeronimus’ arie fra ”Maskarade”. Hans karismatiske optræden kronede en alsidig aften, der nødvendigvis blev stramt, men næsten kådt smilende styret af værten Stine Rosengren.