Den lille dreng inden i Haller

Han spørger og spørger, som kun børn kan gøre det, og holder dermed forfatterskabet i gang, forklarer Bent Haller. Det har indtil nu resulteret i 100 bøger og senest Kommunernes Skolebiblioteksforenings Forfatterpris

Bent Haller bor med udsigt ud til Thisted Bredning og henter frisk luft til tanker og fantasi på sine daglige ture ved vandet. Han har altid flere projekter i gang og skriver i øjeblikket på en stor voksenroman. –
Bent Haller bor med udsigt ud til Thisted Bredning og henter frisk luft til tanker og fantasi på sine daglige ture ved vandet. Han har altid flere projekter i gang og skriver i øjeblikket på en stor voksenroman. – Foto: Henning Bagger.

Et eller andet sted inden i Bent Haller bor en lille dreng. Han stiller alle de naive og jordnære spørgsmål, som kun børn kan gøre det. Om tilværelsens store og små mærkværdigheder. Om liv og død og krig og kærlighed. Om stjernene på himlen og myrerne på skovstien. Osv. osv.

Og når jeg skal svare, så er jeg jo nødt til at sætte mig ved siden af ham i øjenhøjde, forklarer Haller, og derved opstår ideerne til nye bøger til børn og unge eller voksne. Haller skriver for alle aldersgrupper, og somme tider er det lidt tilfældigt, om et projekt ender som en voksenroman eller en børnebog.

LÆS OGSÅ: Social arv og soning

Eller rettere: Haller skriver ikke børnebøger, understreges det, men bøger, børn kan læse.

Den klassiske børnebogsforfatter kigger nedad, når han skriver sine bøger. Her skal historien helst fortælles på en ganske bestemt måde for at falde ind i genren børnelitteratur, uddyber Bent Haller.

Selv lader han sig ikke på denne måde diktere af genrer. Derfor kan anmelderne engang imellem også være i tvivl om, hvorvidt en Haller-udgivelse er til børn, unge eller voksne. Det gælder f.eks. romanen En tordenagtig forelskelse (Høst&Søn, 2011), som netop har indbragt forfatteren Kommunernes Skolebiblioteksforenings Forfatterpris og dermed forøget Hallers i forvejen fine samling af hædersbevisninger, som bl.a. omfatter Kulturministeriets Børnebogspris, Skriveprisen og Silas-prisen.

I begrundelsen for tildelingen af prisen for En tordenagtig forelskelse anføres bl.a., at Bent Haller med denne bog, og i sit forfatterskab i øvrigt, har ydet en særlig indsats, der har haft og fortsat vil have betydning for børns og unges læseoplevelser. Her er tale om meget høj kvalitet om litteratur, der gør en forskel.

Bent Haller lægger ikke skjul på, at han er glad for hæderen. Han indrømmer, at han har det svært med negative anmeldelser, men tager det til sig som et godt klap på skulderen, når nogen skriver pænt om hans bøger.

Dem, altså bøgerne, er der en hel del af i Hallers tilfælde. I alt omkring 100 han har ikke selv tal på hvor mange er det blevet til gennem årene, siden postyret med Katamaranen i 1976. På den anden side må han konstatere, at bøger til børn og unge stort set ikke anmeldes i dagspressen. Sagt med et resigneret skuldertræk, mens han lader blikket flyve ud gennem sit store dagligstuevindue, ud over de små grå bølger i Thisted Bredning, som han bor med udsigt til i en stor kasse af en villa, der engang i 30erne blev bygget af en af byens store erhvervsfolk. De sidste 16 år har familien boet her, og af alle byer i Danmark altså netop Thisted, hvis kommunalpolitikere i 70erne fik fjernet hans Katemaranen fra biblioteket.

Siden er 100 bøger kommet til, og nye er til stadighed på vej fra Thisteds flittige forfatter.

Det er jeg jo nødt til, for lillebror rykker mig hele tiden i ærmet med sine dumme og vanskelige spørgsmål, så det kværner med nye ideer. Der var engang, hvor jeg førte lister over ideerne. Det er jeg forlængst holdt op med. Nu forsøger jeg nærmest at glemme dem, og de ideer, jeg så alligevel ikke glemmer, er dem, der skal arbejdes videre med.

Bent Haller har det ikke som andre forfattere, at han må have en pause, når en bog er færdig. Tværimod er der hele tiden to-tre projekter på vej.

For lillebror rykker ham hele tiden i ærmet, den lille dreng inden i ham har hele tiden nye spørgsmål, som han skal ned i øjenhøjde med spørgeren for at besvare, og når han gør det, opstår der måske en ny bog, som børn kan læse, og samtidig ser han ind i øjnene på sin afdøde lillebror. For i Hallers kreative fantasi har den lille dreng inden i ham taget skikkelse af den lillebror, der døde som helt lille, og hvis død efterlod et trauma, så der aldrig blev talt om den døde bror derhjemme i barndomshjemmet i Bangsbostrand i Frederikshavn.

Alligevel er han i dag levende til stede i storebrors kreative, blomstrende og tilsyneladende uudtømmelige fantasi, hvor der, ligesom i bøgerne, ofte ikke er langt fra håndfast virkelighed til det mystiske og overnaturlige. I En tordenagtig forelskelse kommer en skulptur af Venus således til live for drengen Adrian, som forelsker sig i hende, og i Hallers nyeste, netop udgivne ungdomsroman, Lazarus, sprænges der også grænser mellem det realistiske og fantastiske.

For sådan er det at skrive bøger og fortælle historier, fastslår Haller, og her er forfatteren i familie med shamanen, med præsten, mener han.

Vi skriver jo litteratur og fortæller historier i et forsøg på at forklare det uforklarlige. Måske tror vi, at vi er så kloge i dag, hvor vi kan sende rumsonder til Mars, men der er stadig alt det, vi ikke fatter, og som vi derfor hele tiden bliver nødt til at fortælle historier om for at skabe mening i galskaben, orden i kaos.

Da de første mennesker i urtiden samledes omkring lejrbålet om aftenen, havde de brug for historier, som kunne forklare det uforklarlige, og det blev så medicinmandens eller shamanens opgave. Man havde brug for at få forklaret det uforklarlige for skabe tryghed og orden i tilværelsen, og ud af de historier opstod også guderne og religionen, så vi forfattere og præsterne har noget til fælles. Religionen fik så bare nedskrevet nogle af historierne og sat dem i system.

Bent Haller finder en kerne af sandhed i alle religioner og viger tilbage fra en dogmatisk, eksklusiv opfattelse af Sandheden med stort S.

For det er for mig det samme som at sige, at jeg har ret, og du har uret, i stedet for at vi sammen stiller os ud en nat og ser op på stjernehimlen og forundres sådan som de første mennesker har gjort det og derfor fik brug for nogen, der kunne forklare dem, hvad det var for noget med de stjerner.

Bent Hallers undsigelse af det fastlåste og dogmatiske, sætter også stilen i hans bøger. Han dyrker ikke lykkelige, afrundede slutninger.

Dem tror jeg ikke på, for historierne slutter jo egentlig aldrig, men fortsætter altid bagefter, uanset hvornår bogen holder op.

Fortsætter gør også historien om Katamaranen, selvom det nu er 36 år siden, den med sit provokerende sprog vakte forargelse og blev anledning til en sag ved Vestre Landsret.

Den hænger på mig som en møllesten. Faktisk er der nogen, der tror, at jeg nærmest ikke har skrevet andet, fortæller Haller og tilføjer, at han gennem årene forgæves har forsøgt at tale uden om den.

I det hele taget er jeg ikke særlig begejstret for at snakke om mine bøger. Derfor holder jeg stort set heller ikke foredrag. Når jeg får en bog udgivet, så er jeg jo i gang med en ny, og så er det den, der optager mig og den kan jeg selvfølgelig ikke rigtig snakke om, før den er ved at være klar.

Det gjaldt også, da Katamaranen udkom i 1976. Da havde Haller allerede forladt den socialistiske roman, som denne Katamaranen var udtryk for.

Jeg fandt ud af, at det kunstnerisk ikke hang sammen, når litteraturen skulle spændes for en bestemt politisk ideologi, så da debatten om Katamaranen kom op, var jeg i fuld gang med noget helt andet, med at skrive eventyr, og var egentlig slet ikke parat til at deltage i den debat. Men det blev jeg jo nødt til, når jeg nu blev beskyldt for at fordærve ungdommen og med Katamaranen lede en sproglig kloak gennem samfundet, som en politiker i Thisted Byråd udtrykte det.

Byrådet i Thisted fik bogen udelukket fra det kommunale bibliotek, og en retssag, som bibliotekarerne anlagde ved Vestre Landsret endte med en dom over Katamaranen som underlødig litteratur. Først 16 år senere blev Thisteds kommunale fatwa mod bogen ophævet.

Men det er 100 bøger siden, og Bent Haller har for travlt med nyt til at se ret meget tilbage: En ny stor roman til voksne er undervejs samt nogle noveller og et manuskript til en grønlandsk film.

For lillebror rykker i ærmet.

Bent Haller