Prøv avisen

Den lille prins og de mange tegninger

Her ses illustrationen ""Den lille prins på sin planet, stående foran sin rose"" fra 1942, der ikke tidligere har været offentliggjort. -- Foto fra bogen.

Antoine de Saint-Exupérys eventyr om "Den lille prins" er verdensberømt, og nu kan danske læsere glæde sig over en pragtfuld bog med forfatterens mange tegninger

De fleste kender historien "Den lille prins" eller har i hvert fald hørt om den. Den lille prins, der bor på sin egen planet ude i rummet, og hvis eneste selskab er den elskede rose, som han vil gøre alt for at holde i live. En dag drager prinsen ud i verden, hvor han møder mange interessante personer, blandt andet en fortæller, som han beder tegne et får. Desværre ved fortælleren ikke, hvordan man tegner et får, så han laver en boa, der har slugt en elefant.

Mange læsere tror, det er en hat, men prinsen kan se, hvad det forestiller. For han ser nemlig med hjertet, mener Agnete Langgård, formand for den danske Antoine de Saint-Exupéry-forening. Saint-Exupéry er forfatteren bag "Den lille prins", verdens mest solgte bog. Men den lille prins er ikke bare en almindelig fortælling. Den er en fortælling med mere end bare ord. Saint-Exupéry troede nemlig på, at ord havde grænser. For at se sandheden skal man bag om ordene. Den lille prins siger, at "ordene er misforståelsens kilde".

Forlaget Lindhardt og Ringhof har netop udgivet en stor bog med Antoine de Saint-Exupérys akvareller, pasteller og blyantstegninger. Bogen beviser, at selvom det er mere end 60 år siden, Saint-Exupéry forsvandt ved et sagnomspundet flystyrt, er hans forfatterskab og tegninger stadig interessante for verden, mener Agnete Langgård.

– Hans tegninger skal ikke analyseres med en masse ord, for han havde trods sit forfatterskab en stor mistillid til ord. Hvis han mente, at der skulle en tekst til for at forstå tegningen, ville han selv have tilføjet den, siger hun.

Hans tegninger er ikke bare den naive streg, som man ser ved første øjekast. Der er en historie, en fortælling, som man selv må finde ved at gøre som den lille prins. Man må se med hjertet, forklarer Agnete Langgård.

Saint-Exupéry tegnede mange forskellige motiver inden for mange forskellige genrer. Der var de meget naive tegninger af sjove figurer, men han portrætterede også sine kammerater, da han blev udstationeret i Casablanca i Marokko. Disse tegninger er langt mere alvorlige og tegnet med tykkere og mørke streger. Det lægger et mørkt og dystert tæppe over dem, så man forstår alvoren i situationen, mener mange fortolkere af Saint-Exupéry.

Efter Casablanca vender de barnlige motiver tilbage, og stregen bliver igen naiv og undrende. For Saint-Exupéry var en undrende mand med en lidt selvkritisk holdning. Flere gang nævnte han, hvor ringe en illustrator han var. Og alligevel, 60 år senere bliver der udgivet en bog med hans "uanvendelige" tegninger. Agnete Langgård mener ikke, at hans tegninger ligefrem er storartet kunst, men alligevel ligger der nogle tanker bag, en fortælling om en mand, der brugte sine tegninger til at udtrykke en holdning til livet.

**Antoine de Saint-Exupéry: "Tegninger" er udkommet på forlaget Lindhardt og Ringhof. 328 sider. 350 kroner.

kultur@kristeligt-dagblad.dk