Den skaldede sangerinde fylder rundt

TEATERJUBILÆUM: Ionescos absurde teaterstykke er blevet opført på Théâtre de la Huchette i Paris uden afbrydelse i 50 år. Også her i 2007 er stykket højaktuelt, mener instruktører og skuespillere

- Ionesco er pessimistisk, men han er ikke sortseer. Han fremstiller bare verden uden formildende omstændigheder, blottet for en højere mening Det er så aktuelt som nogensinde, siger kritikeren Olivier Celtik om "Den skaldede sangerinde", her i en danske version med blandt andre Susse Wold -- Foto: Arkiv
- Ionesco er pessimistisk, men han er ikke sortseer. Han fremstiller bare verden uden formildende omstændigheder, blottet for en højere mening Det er så aktuelt som nogensinde, siger kritikeren Olivier Celtik om "Den skaldede sangerinde", her i en danske version med blandt andre Susse Wold -- Foto: Arkiv.

137 forskellige skuespillere, 15.762 forestillinger og 1.503.288 tilskuere. Det er taljemålene på verdens mest spillede teaterstykke. I denne måned er det 50 år siden, at "Den skaldede sangerinde", Ionescos absurde teaterklassiker, for første gang blev sat op på Thèâtre de la Huchette i Paris. Den skulle have spillet en måned. Den er aldrig siden blevet taget af plakaten.

I 50 år uden afbrydelse har familien Smith fået besøg af familien Martin og ført en samtale, der er lige så absurd og meningsløs som stueurets tilfældige slag. Hver aften finder hr. og fru Martin ud af, mens de venter på deres værter, at de bor i samme by, i samme gade, i samme husnummer, samme lejlighed og sågar sover i samme seng. Og hver aften forlyder det om den skaldede sangerinde, det eneste man i øvrigt hører om hende, at hun altid har samme frisure.

– Ionesco udtrykker meget brutalt, men også med stor humor, den absurditet, som Anden Verdenskrig og opfindelsen af atombomben har kastet verden ud i, mener Olivier Celtik, redaktør af teatertidsskriftet l'Avant-Scène.

– Europæerne havde netop brugt en hidtil uset energi på at dræbe deres medmennesker og tilmed opfundet et våben, der gjorde det muligt at tilintetgøre alt liv på et øjeblik. Atombomben har lukket op for en tomhed, som man lidt senere ser hos en anden af det absurde teaters mestre, Samuel Beckett, understreger Olivier Celtik.

Ideen til det absurde teaterstykke fik Ionesco, da han forsøgte at lære engelsk efter en selvlæringsmetode. Han blev fascineret af engelskkursets dialoger, som nok bestod af sætninger, der isoleret set gav mening. Men set i sammenhæng var dialogerne blottet for mening. Ganske som Ionesco opfattede det moderne samfund.

Selv titlen blev til ved et af tilværelsens tilsyneladende meningsløse tilfælde. Under prøverne kørte en af skuespillerne sur i en lang replik, og "den blonde lærerinde", han skulle have spurgt til, blev til "den skaldede sangerinde". Lapsussen blev til titlen på et af verdens mest berømte teaterstykker, som optræder i Guiness Rekordbog for sin lange levetid på det samme teater.

Sangerindens verdenssucces var ellers ikke givet på forhånd. Eugen Ionesco var en ganske ukendt fransklærer, som var flygtet fra det kommunistiske Rumænien og drømte om at blive digter. Og både instruktør og skuespillere var unge og helt uprøvede og "på udkig efter et teaterstykke, der kunne gøre os kendte", som instruktøren, Nicolas Bataille, har fortalt i forbindelse med 50-året.

Men succesen var ikke givet på forhånd. Et første forsøg på at sætte "Sangerinden" op på teateret Les Noctambules i 1950 blev en fiasko. Publikum forstod ikke Ionescos "anti-teater", som undertitlen lyder. Med undtagelse af en lille gruppe intellektuelle som eksistentialisten Albert Camus og surrealisten André Breton, havde publikum svært ved at se pointen i dette nye avantgardeteater.

– Til premieren var Ionesco bag kulisserne, fortæller Odette Barroi, som har spillet tjenestepigen flere tusinde gange.

– Da jeg ventede på at skulle ind på scenen, lo han som et barn, da han hørte publikum more sig. Men som dagene gik, vakte stykket mere og mere skandale. Store navne som Camus støttede os, men teaterkritikerne gav os kniven, fortæller hun.

"Vi kan prise os lykkelige over, at vi formentlig aldrig mere hører tale om Hr. Ionesco," skrev Le Figaro's anmelder.

Det var ikke bare de absurde replikker, der stødte teaterkritikerne, men også den rumænske dramatikers brug af det franske sprog.

– Ionesco opfandt en hel del nye ord, for eksempel ordet "polycandre", som ikke findes i nogen ordbog. Og kritikerne troede fejlagtigt, at rumæneren ikke mestrede sproget og derfor lavede fejl, siger Olivier Celtik.

Men efterhånden modnedes tiden til Ionescos avantgarde-teater. I 1953 fik en anden udenlandsk dramatiker, ireren Samuel Beckett, premiere i Paris. "Mens vi venter på Godot", som i dag er et andet af det absurde teaters mesterværker, fik en vis succes. Og andre Ionesco-stykker havde mere held med sig. I 1951 blev "Lektionen" sat op, og året efter var det "Stolene", som publikum blev præsenteret for.

– Fra at være ekstrem avantgarde er Ionesco blevet hævet op til at være en klassiker. Tre generationer af publikum har set stykket, fortæller instruktøren Nicolas Bataille fra Théâtre de la Huchette.

Og turister fra hele verden, deriblandt mange skandinaver, ser "Den skaldede sangerinde" som de tidligere på dagen har besøgt Eiffeltårnet eller Louvre.

– Når man ser "Den skaldede sangerinde" på Thèâtre de la Huchette, er det nærmest et historisk teatermonument, man ser, påpeger Olivier Celtic.

– Men Ionescos stykke har stadig noget at sige os. Stykket blev for nogle år siden spillet mindre, men netop nu går en anden Skaldet sangerinde på Théâtre de L'Athénée i Paris i en helt ny opsætning. Interessen for Ionesco er ved at vende tilbage, mener han.

Karakteristisk for personerne i "Den skaldede sangerinde" er deres manglende evne til at leve sig ind i hinanden og skabe tætte relationer.

- Ionesco er pessimistisk, men han er ikke sortseer. Han fremstiller bare verden uden formildende omstændigheder, blottet for en højere mening. Det er så aktuelt som nogensinde, mener Olivier Celtik.

kultur@kristeligt-dagblad.dk