Prøv avisen
Interview

Den Store Krig kommer på det store lærred – med 100 års forsinkelse

Kasper Torsting har selv rejst i flere krigszoner for at lave dokumentarfilmene ”Vores krig” og ”Armadillo”, men nu er han aktuel med sin første spillefilm, ”I krig og kærlighed”. – Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Første Verdenskrig kostede over 5000 sønderjyder livet, men den første rigtige spillefilm om den sønderjyske tragedie kommer først nu. ”Jeg tror ikke, at vi kan begribe, hvad de unge soldater og deres familier gik igennem dengang,” siger Kasper Torsting, der har instrueret ”I krig og kærlighed”

For nylig faldt filminstruktøren Kasper Torsting bevidstløs om.

”Jeg har været på nogle af de farligste steder i verden uden at tænke særlig meget over, at jeg skal dø, men her var jeg bare ved at lave nogle maveøvelser, da min krop pludselig sagde fra,” fortæller Kasper Torsting og fortsætter:

”Min kone prøvede forgæves at få liv i mig i flere minutter, mens min niårige søn desværre også så på. Og først i ambulancen fandt de ud af, at jeg var sund og rask, men bare havde overstrengt mig med min fysiske træning på tom mave. Men jeg havde det, som om døden besøgte mig for at sige, at jeg også har en udløbsdato. Men jeg har allerede haft et rigt liv. Jeg har set det meste af verden, jeg har fået to børn, som vi kalder vores to mesterværker, og nu har jeg nået at få min drengedrøm opfyldt ved at lave min første spillefilm,” siger Kasper Torsting, der har lavet mange dokumentarfilm, men nu debuterer som spillefilmsinstruktør med krigsdramaet ”I krig og kærlighed”, der – bortset fra en gammel stumfilm – også er den første danske spillefilm om Første Verdenskrig, hvor over 5000 sønderjyder mistede livet, ikke på grund af maveøvelser, men i en krig, der kunne virke endnu mere meningsløs.

”Jeg tror ikke, at vi kan begribe, hvad de unge soldater og deres familier gik igennem dengang. Man kender godt til det med afsavn og den sursøde blanding af, at det er dejligt at komme hjem, men at livet ikke er gået i stå derhjemme i mellemtiden. Filmen kan heller ikke rumme hele Den Store Krig, men viser kun en flig af den med en fortælling om en familiefar, Esben, der ikke vil være mere væk fra sin familie for at kæmpe i en krig, han ikke tror på.”

Brystlommen i uniformen bliver således åbnet mange gange af den unge sønder- jyske soldat Esben, der i begyndelsen af ”I krig og kærlighed” bliver drillet af sine soldaterkammerater med, at han hele tiden skal se på sit lille fotografi af den unge, kønne hustru og parrets lille søn derhjemme.

Esben er sammen med 30.000 andre sønderjyder udsendt i Første Verdenskrig på tysk side, for efter nederlaget i 1864 er Sønderjylland blevet underlagt den tyske kejser og hans krigsplaner. Men Esben vil gøre hvad som helst for at komme hjem til sin familie igen, og lidt efter kommer han også til at tage et liv, da han skyder en fransk soldat. Han roder rundt i uniformen på den døde, måske for at finde mere ammunition til slaget, og i skjortelommen på sin ”fjende” finder Esben et fotografi af den franske soldats familie, der minder uhyggeligt meget om hans egen. Og så skyder Esben sig selv i hånden for at komme hjem fra dette meningsløse blodbad.

Sådan udstiller Kasper Torsting Første Verdenskrig, der ikke for ingenting er blevet kaldt Europas selvmord. For under Den Store Krig blev bondesønner sendt ud for at kæmpe mod andre bondesønner, måske endda med hvert sit familiefoto nær hjertet. Og særlig meningsløs må Første Verdenskrig have føltes for alle de dansksindede sønderjyder, der blev tvunget til at kæmpe i en krig, der ikke engang var deres.

”Når man sidder her på Vesterbro og drikker cafékaffe, kan man godt glemme, hvor meget Første Verdenskrig stadig fylder i Sønderjylland. Jeg insisterede derfor på, at vi skulle optage filmen på sønderjysk jord, fordi jeg var sikker på, at det ville inspirere os til at lave en bedre film, og det, der har gjort mest indtryk på mig, er, hvor levende Første Verdenskrig stadig er i Sønderjylland, hvor alle har en familiehistorie om dem, der mistede livet, forstanden eller førligheden under Den Store Krig, som måske for mange danskere er ’Den Glemte Krig’,” siger Kasper Torsting, der tidligere har stået bag roste dokumentarfilm som ”Vores krig” og ”Armadillo”, men Første Verdenskrig virker voldsommere, mener han.