Denne bog er dedikeret til alle de piger og kvinder, der har prøvet at elske

Man behøver ikke stå på hovedet for at finde budskabet i Lisa Taddeos stærkt udsigende noveller, der behændigt blander nogle af tidens mest aktuelle ingredienser

Det er en række unavngivne kvinder, der står i centrum af de ni noveller, der udgør samlingen ”Ghost Lover”. Genrefoto.
Det er en række unavngivne kvinder, der står i centrum af de ni noveller, der udgør samlingen ”Ghost Lover”. Genrefoto. Foto: Christian Lindgren/Ritzau Scanpix.

Amerikanske Lisa Taddeo brød igennem til et stort publikum med fortællingen ”Tre kvinder”, hvor hun gennem otte år fulgte tre kvinder. Hun læste deres dagbøger, deres SMS’er og deres mails, og hun talte med deres familie og venner, alt sammen i forsøget på at besvare, hvordan deres liv var blevet, som det var blevet, og måske ikke mindst finde frem til deres drømme og håb.

Det er også kvinder, der står i centrum af de ni noveller, der udgør samlingen ”Ghost Lover” om blandt andre Ari, der udvikler en app, der gennemlæser og godkender de beskeder, kvinder har tænkt sig at sende videre til den mand, de har udset sig, så de ikke fremstår alt for desperate efter at finde den eneste ene, om akademikeren Noni, hvis sjæleven Harry nok gider gå i seng med hende, men konstant gifter sig til anden side, og om veninderne Fern og Liv, der forsømmer at finde indhold i deres tilværelse, mens de konkurrerer om, hvem der er smukkest og ser mest elegant ud med en cortado og benene over kors.

Man er aldrig i tvivl om hensigten. Som det hedder i titelnovellen, der er samlingens første: ”Alle disse kvinder vil lytte, for du har deres fulde opmærksomhed. Fordi du har vist dem, hvordan de skal erobre mænd, kan du nu vise dem, hvordan de skal erobre sig selv. Det er tid til forandring.”

Bogen er dedikeret til alle de piger, der har prøvet at elske, og novellerne handler om piger og kvinder, der uden nævneværdigt held har forsøgt at definere sig i mandens, samfundets og forestillingens blik, men fuldstændig glemt deres eget, de handler om køn, kontrol og klasse, om alder, overgreb og MeToo, om penge og privilegier.

Det er budskabstung litteratur, der klogt fylder sine sider med tidens tegn, og Lisa Taddeo synes aldrig i tvivl om, hvor hun vil hen. Der er ingen vaklende trædesten, hvor den nysgerrige læser kan sætte sin fod og i spænding vente på, hvad der mon vil ske. Den sitren eller suspense, man gerne forbinder med novellen, skal man således kigge langt efter, ganske som genrens strukturelle stramhed og sproglige præcision. Til gengæld får man en række kejtede billeder som for eksempel ”Han så godt ud, bredskuldret og hyggelig som pizzeriaer i oktober” og ”Det var tidligt efterår, samme temperatur som skinkesandwicher”.

Hovedparten af novellerne har været bragt enkeltvis i tidsskrifter, inden de blev samlet i ”Ghost Lover”, og det har formentlig klædt dem bedre at være ude på egen hånd. Som de står her, bliver de generelt for udsigende og gentagende, og under læsningen sad jeg med en fornemmelse af, at jeg konstant blev prikket på skulderen af en forfatter, der lige ville sikre sig, at jeg havde fanget et af de mange (vigtige, ingen tvivl om det) budskaber. Så selv om jeg på lange stræk var udmærket underholdt af intriger, rigdom og affærer i metermål, blev det litterært set aldrig for alvor spændende.

Lisa Taddeo. Ghost Lover. På dansk ved Charlotte A.E. Glahn. 273 sider. 279,95 kroner. People’s.