Søren Østergaard: At se på en hoveddør og en dunk terpentin siger mig ikke noget

Et besøg i Cirkus Benneweis var den første kulturoplevelse, som skuespiller og cirkusdirektør Søren Østergaard havde. Han har siden april turneret med sin cirkusforestilling i Zirkus Nemo

”Det er meget dyrt at lave cirkus, og nogle gange kalder jeg for sjov Zirkus Nemo for Danmarks dyreste campingferie,” siger skuespiller og cirkusdirektør Søren Østergaard.
”Det er meget dyrt at lave cirkus, og nogle gange kalder jeg for sjov Zirkus Nemo for Danmarks dyreste campingferie,” siger skuespiller og cirkusdirektør Søren Østergaard. . Foto: Liselotte Sabroe.

Hvad er din seneste store læseoplevelse?

Det er Kaspar Colling Nielsens roman ”Den danske borgerkrig 2018-24”, der er en beskrivelse af vores samtid og et velfærdssamfund i dyb krise. Den er meget vidunderlig, interessant og skæg. Der er billeder i den, som passer rigtig godt til min fantasiverden.

Hvilken bog har gjort størst indtryk på dig nogensinde?

Der er mange bøger, der har gjort indtryk, men jeg vil gerne fremhæve ”Herrens udkårne” af Albert Cohen, som er et stort dobbeltbind på 800 sider. Det er en kærligheds-historie, der handler om to, som forelsker sig i hinanden, og den er vidunderlig, forfærdelig og meget andet. Jeg læste den første gang for 25 år siden, og siden har jeg læst den igen. Det er et fantastisk værk.

Hvad vi du anbefale fra kulturudbuddet lige nu?

Zirkus Nemo, selvfølgelig. Folk skal gå ind og se vores forestilling, hvis de vil se en anderledes form for cirkus, og hvis de gerne vil underholdes. De kommer til at se nogen, som er rigtig dygtige, og også nogen, som ikke kan noget som helst. Publikum får både gys og morskab.

Er der en kulturoplevelse, der har været med til at forme dig som menneske?

Den første kulturoplevelse, jeg havde, var, da jeg som fire-femårig kom i Cirkus Benneweis i Esbjerg. Jeg elskede det. Det var glamour, fest og stemning.

Jeg er en af de få, der har holdt fast i at se cirkus, også i 1970'erne, da det bestemt ikke var særlig populært. Et cirkustelt kan noget. Der er en intimitet, som ikke findes på andre scener, hvor jeg har optrådt. Samtidig er cirkus lidt naivt. Der er noget barnetegning over det.

Da jeg var 11-12 år, var jeg i øvrigt i et cirkus, hvor teltet væltede ned i hovedet på publikum. Det gjorde selvfølgelig også et vist indryk, omend på en anden måde.

Hvilken koncert har du senest været til?

Det var en Dolly Parton-koncert i Horsens. Det var skønt.

Er der områder af kulturlivet, som efter din opfattelse fortjener mere opmærksomhed?

Det gør cirkus generelt. Cirkus hører ikke engang Kulturministeriet, men under Justitsministereiet. Alle cirkus drives helt uden støtte. Jeg synes, at cirkus er en meget vigtig del af vores kulturliv, og man kunne for eksempel støtte ved at sørge for, at kommunerne ikke tog så mange penge for at udleje arealer til cirkus, for det er virkelig dyrt at leje sig ind. Desuden kunne man give refusionsstøtte til for eksempel ungdomsbilletter. Det er meget dyrt at lave cirkus, og nogle gange kalder jeg for sjov Zirkus Nemo for Danmarks dyreste campingferie.

Er der aspekter af kulturlivet, som ikke siger dig noget?

Installationskunst. Jeg elsker kunst og samler på det, men lige installationskunst har jeg det svært med. At se på en hoveddør, der står sammen med en dunk med terpentin, siger mig ikke noget. Jeg har svært ved at se historien i det og behovet for det.