Fotobog viser magien og poesien i antikvariater og private bogsamlinger

Fotograf Kurt Rodahl Hoppe har besøgt private bogsamlinger, biblioteker og antikvariater til sin nye fotobog ”Bogsteder”. Her indfanger han med sit kamera den helt særlige stemning, der opstår på steder, hvor bøger får lov til at samle sig

I Gudhjem på Bornholm bor biolog og bisamler Ole Hertz. Her er hans bogsamling. – Alle fotos: Kurt Rodahl Hoppe.
I Gudhjem på Bornholm bor biolog og bisamler Ole Hertz. Her er hans bogsamling. – Alle fotos: Kurt Rodahl Hoppe.

De kan se ud på mange måder, bogstederne.

Hos teolog og Kierkegaard-forsker Niels Jørgen Cappelørn bor bøgerne i brune læderrygge i hvide reoler, der strækker sig fra gulv til loft. Hos arkitekt og lektor på arkitektskolen i Aarhus Anne Elisabeth Toft er bøgerne stablet i stakke og har indtaget plads på både gulv, stue- og skrivebord. Antikvar Christian Kaabers private samling har fået selskab af udstoppede fugle, der ser ud til at bruge bøgerne som landingsplads. Og hjemme hos kunstnerparret Maja Lisa Engelhardt og Peter Brandes er ét rum slet ikke nok til den store bogsamling.

De private bogsamlinger er fotograferet af Kurt Rodahl Hoppe og optræder i hans nye fotobog ”Bogsteder” fra Forlaget Wunderbuch. Gennem 55 fotografier fra private bogsamlinger, biblioteker og antikvariater portrætteres bogstederne og den stemning, magi og poesi, der kan opstå på steder, hvor bøger samles.

Bogsamlingen tilhører Niels Jørgen Cappelørn, der er teolog, professor emeritus og direktør for Søren Kierkegaard Forsknings­centeret.
Bogsamlingen tilhører Niels Jørgen Cappelørn, der er teolog, professor emeritus og direktør for Søren Kierkegaard Forsknings­centeret.

Herman H.J. Lynge & Søn, Vangsgaards, Kirkegaards, Paludan, Seiers og Trianglen. I antikvarforretningerne står bøgerne udstillet i spotlys ved siden af både ny og gammel kunst. Medmindre, selvfølgelig, at der er tale om bøger, der er så gamle og særlige, at en glasmontre er fundet frem.

På bibliotekerne er nogle bøger også gemt bag glasruder. Andre er for alvor kommet bag lås og slå. På Danmarks Kunstbibliotek er fremsatte stiger og kringlede trapper nødvendige for at gøre den store bogsamling tilgængelig for dem. Og på Det Kongelige Bibliotek spreder samlingen af bøger sig over adskillige etager, mens også bibliotekets store, tunge maskiner, der rummer digitale bogsamlinger, er portrætteret i ”Bogsteder”.

Bogsamlingen tilhører Maja Fick Hansen. Hun har tidligere arbejdet i Vangsgaards Antikvariat og er nu ekspedient i Faraos Cigarer, en butik med speciale i rollespil og tegne­serier beliggende i København.
Bogsamlingen tilhører Maja Fick Hansen. Hun har tidligere arbejdet i Vangsgaards Antikvariat og er nu ekspedient i Faraos Cigarer, en butik med speciale i rollespil og tegne­serier beliggende i København.

Bogen om bogsamlingerne bliver måske endnu en bog til samlingen hos landets bogelskere. Og et par bogelskere har endda fået lov til selv at komme til orde mellem bogbillederne.

Forfatter og debattør Knud Romer skriver om et barndomsmøde med et særligt bogskab, der stod i hans tyske mormors hjem:

”Bogskabet åbnede sig i mig, og jeg gik ind i en anden verden og kom aldrig tilbage igen. Jeg fandt et bind frem fra hylderne, siderne var gule, som om de visnede, og der faldt tørre blade ud. ’Des Knaben Wunderhorn’ stod der på titelbladet, og en vandringsmand travede af sted gennem dalen og fløjtede med bylten over skuldrene. Møllehjulene snurrede i bækken, og soldater gik i krig. Så kunne jeg høre mormor røre på sig og skyndte mig at stille bogen på plads.”

Dronningens håndbibliotek er kongehusets private bibliotek. Det rummer de danske kongers samlinger af bøger, der er samlet siden grundlæggelsen i 1746.
Dronningens håndbibliotek er kongehusets private bibliotek. Det rummer de danske kongers samlinger af bøger, der er samlet siden grundlæggelsen i 1746.

Det blev ikke den eneste bog, Knud Romer fandt i bedsteforældrenes bogsamling, og de opdagelser, han gjorde sig i bogskabet, satte spor.

”Jeg gik på opdagelse i boghandlerne og antikvariaterne – hver gade havde sine – og man kunne gå ind og ud og rundt i byen uden at være omgivet af andet end bøger. Når jeg blev sulten, var der Fressgass – jeg bestilte en ’Lange Rote’ med brød og sennep – og henne i kiosken forsynede jeg mig med nødder og rosiner, ’Studentenfutter’.”

”Jeg var 13 år og vidste nøjagtigt, hvad jeg ville være, og pressede næsen mod ruden ind til forlaget i Lindenstrasse, som havde udgivet Hugo von Hofmannsthal og Rainer Maria Rilke – gudernes forlag: Insel Verlag. Det eneste og bedste, jeg kunne forestille mig, var at være forfatter, eller nej, ikke det – og heller ikke digter. Jeg ville være poet – tysk poet!”.

Også Sonny Ankjær Sahl, der er akademisk medarbejder på Det Kongelige Bibliotek, og som tidligere har arbejdet som antikvar, har bidraget med en tekst om sit forhold til bøger og hans bogsamling, der bliver mindre og mindre, ligesom arkitekt Anne Elisabeth Toft skriver om sin konstant voksende bogsamling.

Der er knald på farverne i ­forfatter og ­forlægger Asger Schnacks bogsamling.
Der er knald på farverne i ­forfatter og ­forlægger Asger Schnacks bogsamling.