Destruktiv pionerånd på prærien

Den amerikanske forfatter John Williams' debutroman, der nu udkommer på dansk, er ikke på højde med mesterværket ”Stoner”

”Butcher's Crossing” foregår på prærien. Året er 1873, og den unge mand Will Andrews ankommer fra Boston til Midtvesten efter at have opgivet sine universitetsstudier. Arkivfoto.
”Butcher's Crossing” foregår på prærien. Året er 1873, og den unge mand Will Andrews ankommer fra Boston til Midtvesten efter at have opgivet sine universitetsstudier. Arkivfoto. Foto: ©2003 Sven Halling All Rights Reserved.

John Williams skrev forlags- og litteraturhistorie med romanen ”Stoner”.

Denne stilfærdige roman om en gennemsnitlig litteraturlektors liv og død udkom første gang i 1965. Den skabte ikke større opmærksomhed og var for længst glemt, da John Williams døde i 1994. ”Stoner” skulle forblive overset i næsten 50 år, men så blev den genopdaget og blev komplet uventet for alle en bestseller verden over.

Også i Danmark ryddede ”Stoner” avisforsider og kan forsat findes overalt fra supermarkedernes bogstakke til den nye, omdiskuterede prædikensamling af Søren E. Jensen. Alle bliver tilsyneladende inspireret af John Williams.

Den berettigede succes med ”Stoner” - og succesen er virkelig berettiget, for denne stille roman om et almindeligt menneskes fascinerende skæbne taler direkte til vor tids behov for autenticitet og alvor - har nu inspireret forlaget Lindhardt & Ringhof til at udgive John Williams' første roman, der udkom fem år før ”Stoner”. ”Butcher's Crossing” har samme grafiske udtryk som ”Stoner”, men læsere må trods forlagets ihærdighed ikke tro, at de to romaner indholdsmæssigt ligner hinanden. Især miljø og personkarakteristikker er helt anderledes skitseagtige i debutromanen.

”Butcher's Crossing” er navnet på en lille prærieby i pionertidens USA. Året er 1873, og den unge mand Will Andrews ankommer fra Boston til Midtvesten efter at have opgivet sine universitetsstudier. Han vil i fysisk kontakt med det store land, der åbner sig for pionererne i denne tid; han vil bide i græsset og ikke blunde over bøgerne. Kort fortalt er handlingen nu, at Andrews slår følge med tre bisonjægere, der drager ud i landet på jagt efter rigdom, oplever umenneskelige strabadser i mødet med naturen og vender tilbage til ”Butcher's Crossing”, der imidlertid har forandret sig i bisonjægernes fravær.

Denne hjem-ude-hjem struktur er trods klassiske rødder lige skematisk nok. Konformiteten præger også romanens miljøskildring: Tegningen af western-miljøet er pastiche-agtig, og personkarakteristikkerne er på kanten af det plumpe. Vi betragter hele tiden den unge mand Andrews udefra; vi fortælles, at han føler dette eller hint, men vi føler ikke selv med ham. Dialogen er med replikker som ”Er du gået fra snøvsen, Fred?” heller ikke altid skarp.

”Butcher's Crossing” har dog også kvaliteter, og især de sanselige beskrivelser af nedslagtningen af bisonerne gør indtryk. Selve idéen om at tage livtag med en afgørende periode af amerikansk historie splittet mellem destruktivitet og pionerånd og lade denne modsætning spejle sig i et menneskesind fejler heller ikke noget. Men det er tydeligt, at John Williams med sin debutroman varmede kraftigt op til ”Stoner”. På alle stilistiske og eksistentielle niveauer er ”Stoner” mere helstøbt. Williams underviste selv i skrivekunst på University of Denver, så forskellen på ”Butcher's Crossing” og ”Stoner” er sådan set et ærligt vidnesbyrd om, at øvelse gør mester.

bach@k.dk

Læs Kristeligt Dagblads anmeldelse af ”Stoner” på