Prøv avisen

Det begyndte på Ryslinge Kro

Det er sandsynligvis minderne om de seneste tre års kraftige regnvejr under festivalen, der har holdt danskerne fra at købe billet til årets festival. Billedet stammer fra festivalen i fjor. (Foto: Maria Hedegaard/Scanpix)

MUSIK: Midt-fyns Festival begyndte i 1976 omkring ægteparret Peter og Nina Færge-mann på Rys-linge Kro, som blev et kreativt centrum for musikere fra hele landet. Igår sagde festivalen stop. Publikum svigter

60 kroner. Det var prisen for at komme ind på den allerførste udgave af Midtfyns Festival i 1976. En festival, som udsprang fra det spirende folkemusikmiljø i Danmark, og som bød på koncerter med blandt andre Niels Hausgaard, Erik Grip og den nu afdøde samfundsrevser Jan Toftlund, som havde Lasse & Mathilde med i sit band.

Men det hele begyndte på Ryslinge Kro, som ægteparret Peter og Nina Færgemann havde forpagtet et par år forinden. Indtil 1971 havde de arbejdet som tjenere på restaurant Marina i Vedbæk, men de ønskede at få foden under eget bord og indrykkede en annonce i avisen, fortæller Nina Færgemann, der først i 2001 solgte Midtfyns Festival til fodboldklubben OB.

- Det var ikke lige den store bankkonto, der tyngede os dengang, men da vi fik et tilbud om at forpagte kroen i Ryslinge, blev vi selvfølgelig nysgerrige. Jeg kendte intet til Ryslinge eller Fyn, og i begyndelsen var der da også en vis sprogbarriere, men den overvandt vi hurtigt, og snart begyndte vi at arrangere folkemusikaftener og spillemandsmusik, husker Nina Færgemann.

I løbet af kort tid blev Ryslinge Kro og ægteparret Færgemann kendt i vide kredse i musikmiljøet, og mange musikere valgte naturligt at overnatte på kroen, når de var på turné eller gennemrejse i Danmark. I 1976 dukkede ideen om en egentlig festival op.

- I første omgang kontaktede vi Ryslinge Kommune, men de var ikke så vilde med ideen om at få en masse hippier til byen. Så forhandlede vi med Ringe Kommune, men det tog sin tid, og derfor kom festivalen først op at stå i september det år, hvor det var bankekoldt. Det var lige før, at musikerne skulle have vanter på, men der kom da omkring 1200 mennesker, og vi fik et underskud på 70.000 kroner, fortæller Nina Færgemann.

Men Peter Færgemann, som døde i en alder af 44 år kun to dage efter festivalen i 1991, fastholdt, at festivalen var kommet for at blive, og begivenheden voksede stille og roligt til en af Nordens største musikbegivenheder. I 1980'erne fik festivalen for alvor vokseværk, og i 1989 var Midtfyns Festival for første gang større end Roskilde Festival, der i de seneste 10 år til gengæld har været ubetinget størst.

I et af de første festivalprogrammer fra Midtfyns Festival beskriver Peter Færgemann selv, hvordan festivalen blev stablet på benene:

- En dag fik vi besøg af nogle fra Fynsk Harmoniforvirring, og det blev der en rigtig dag ud af. Men det var der også andre musikere, der hørte om, og det blev der meget musik ud af. Snart kom mange musikere fra mange egne og spurgte efter andre musikere, som de mente var strandet hos os. For nu at lave system i galskaben foreslog et kvikt hoved, at det en gang om året skulle være sikkert, at interesserede kunne mødes. Og det blev så til en festival på Midtfyn, skrev Peter Færgemann.

For Nina Færgemann er det i dag svært at udpege enkelte begivenheder, der for alvor skiller sig ud gennem de 26 år, hvor hun havde ansvaret for festivalen. Adskillige store musiknavne har lagt vejen forbi Ringe, , men hun mødte sjældent de store stjerner personligt.

- Men det at stå i et hjørne af scenen, mens et af de store bands spiller, og se ud over en utrolig masse glade mennesker, der råhygger sig og fester med deres idol - det synes jeg var fantastisk, siger Nina Færgemann.

/ritzau/